Ängelinvesteraren Anna-Lina Kvarnsmyr och Frida Sporrong, medgrundare och VD på Treeno

Treeno tar in ny investering från Storytelveteran

Treeno har hittills tagit in drygt 3 miljoner kronor i investering för att utveckla sin plattform som erbjuder företag och konsumenter en bättre Post Purchase Experience, det vill säga bättre kommunikation och aktiviteter som sker efter ett köp. Ängelinvesteraren Anna-Lina Kvarnsmyr, som var med på Storytels succéresa från start, är nu med i Treenos andra finansieringsrunda.

Treeno, som är ett Sting-alumnibolag, har även Propel Capital som en tidig investerare i företaget. Treenos innovativa plattform för att hjälpa retailföretag och konsumenter med kommunikation och aktiviteter efter ett köp, har på kort tid etablerat sig som en uppstickare på marknaden.

Andra företag inom retail tech har de senaste åren lagt stort fokus på vad som händer innan ett köp, exempelvis på betalningar. Efter att köpet har genomförts är de flesta handlare fortfarande beroende av mail-, sms- och pappersutskick och kundklubbar som kräver att konsumenten besöker företagens sajter, appar och sociala mediekanaler. Och det är stenhård konkurrens bland företagen.

Treeno erbjuder en lösning på detta virr-varr som ofta irriterar kunder, genom att använda samlad kvitto- och köpdata på ett strukturerat, flexibelt och innovativt sätt.

”Det är minst fem gånger dyrare att hitta en ny kund än att behålla en befintlig kund. Så det finns absolut mycket att vinna för företagen genom att uppgradera deras kommunikation med befintliga kunder”, säger Frida Sporrong medgrundare och VD på Treeno.

”Treeno löser ett verkligt problem. Det finns en stor efterfrågan både från konsumenter och företag om bättre processer för efterköpshantering, som till exempel effektivare returprocesser, kontroll över sina inköp, och relevant och effektiv marknadskommunikation”, säger Anna-Lina Kvarnsmyr.

Idag sitter Anna-Lina Kvarnsmyr med i Treenos styrelse och bidrar med kunskap och erfarenhet från flera entreprenörsdrivna bolag i tidig och stark tillväxt.

“Anna-Lina adderar ett enormt värde med hennes erfarenheter kring affärsutveckling och bolagsbygganden. Vi utökar ständigt vårt tjänsteutbud och nya bra idéer hamnar på bordet dagligen. Nu jobbar vi på att sprida vår tjänst på marknaden och ge fler företag och konsumenter möjlighet till en bättre Post Purchase Experience ”, säger Frida Sporrong.

Frida Sporrong, VD Treeno, frida.sporrong@treeno.com, 073-344 21 81
www.treeno.com

Sting har sedan 2002 hjälpt entreprenörer att utveckla sina affärsidéer till framgångsrika tillväxtföretag. Vi erbjuder startups finansiering, affärsutvecklingsstöd och nätverk i världsklass. Sting har stöttat över 270 startups, av vilka 67 procent fortsätter att utvecklas och växa idag. Tillsammans har alla Sting-bolagen en omsättning på över 2,6 miljarder kronor, varav 68 procent kommer från internationell försäljning. De har dessutom skapat över 2600 jobb. Mer information: www.sting.co