EN NORRLÄNDSK HÖNSNÖRD I SKÅNE!

EN NORRLÄNDSK HÖNSNÖRD I SKÅNE!

När Sofia Holmberg från Lappland läste till husdjursagronom hade hon inte en tanke på att det var höns hon skulle jobba med. Men ett sommarjobb på hönsgård gjorde att hon så småningom hamnade 150 mil söderut, på Skåneägg Produktion i Mörarp.

Skåneägg startade sin verksamhet redan 1967 med 6 stallar. Idag finns här dubbelt så många stallar och drygt 230 000 frigående hönor. Allt som lämnar anläggningen är producerat och packat i Skåne. – Jag tror verkligen på det lokala. Ibland frågar folk mig vad de ska köpa för produktionsform. Då brukar jag säga att de ska köpa lokalt!

Med många djur i produktionen gäller det att använda alla sina sinnen varje gång man går in i stallet. – Det är mitt ansvar att se till att hönsen har det bra. Jag brukar säga till mina anställda att vi ska vara som rumpnissarna i Ronja Rövardotter, och fråga ”Varför då då?” Genom att ifrågasätta allt vi ser, hör och känner, kan vi upptäcka potentiella problem innan de uppstått, vilket är jätteviktigt. Hönan gör det stora jobbet, men vi måste ge henne förutsättningar att kunna göra det, säger Sofia.

Kärleken till hönorna går inte att ta miste på: – Hönsen är fantastiska! De är nyfikna djur som aldrig slutar förvåna mig. Ibland unnar jag mig att bara gå in och sitta en stund i stallet. Det är en speciell känsla att sitta bland kanske 30 000 djur när ljuset släcks i stallet, se när alla hittar till sina platser och det blir alldeles tyst.

För en passionerad äggproducent är också tillagningen en konst. – Jag och min chef har diskuterat hur man kokar det perfekta ägget, berättar Sofia. Och nu har jag kommit fram till svaret: för ett mediumägg gäller att det ska koka i 4 minuter och 45 sekunder från första bubblan. Då blir det krämigt i mitten. Eftersom jag gillar gulan bäst så blir jag extra glad när jag får ett ägg med dubbel gula. Ser jag ett stort ägg med en liten knöl på sidan, då tar jag det direkt!

Presskontakt Sales & Marketing manager 013239095