STJÄRNÄGG I FORTSATT SAMARBETE MED MAJBLOMMAN

STJÄRNÄGG I FORTSATT SAMARBETE MED MAJBLOMMAN

Idag den 19 januari presenterades traditionsenligt årets Majblomma. I över hundra år har Majblomman hjälpt barn i ekonomisk utsatthet, varje dag. Stjärnägg som förra året inledde ett samarbete med Majblomman kommer även i år vara med och stötta ekonomiskt.

- Varje år delar vi ut ekonomiskt stöd till barn i vårt land. Det handlar om enkla men viktiga saker som kläder, skor och fritidsaktiviteter. Att vi kan göra det tillsammans med Stjärnägg är mycket värdefullt. Många barnfamiljer i Sverige saknar marginaler och lågkonjunkturen drabbar barnen hårt, just nu säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

- Majblomman gör ett mycket viktigt och fint arbete. Vi är stolta över att fortsätta vårt samarbete. I fjol lyckades Stjärnägg genom sina aktiviteter generera ett bidrag om 100 000 kr. 2023 är det vår förhoppning att det ska kunna bli ännu mer säger Håkan Burlin VD Stjärnägg AB

Avtäckningen av majblommans färger är upptakten till vårens insamling då barn över hela landet säljer majblommor. Elsa Schymberg är vinnare av Majblommans årliga designtävling hade en allvarsam tanke med sitt bidrag:

- Jag ville att majblomman skulle påminna om jordklotet. Det blå är havet, det gröna är skogen och det gula alla ställen där det är krig. Jag tror det är något många barn tänker på just nu, säger Elsa.

Majblommans generalsekreterare Åse Henell håller med: -Våra barn är oroliga för framtiden, på en helt annan nivå än förut. Elsas majblomma är ett uttryck för det. Samtidigt är majblomman samma symbol för barns kraft som den varit i över 100 år. När barn säljer majblommor engagerar de sig mot barnfattigdomen i Sverige, och i år är det viktigare än någonsin.

Att Majblomman presenteras 19 januari är ingen slump. Dagen innan årets första barnbidrag brukar kallas årets fattigaste för barnfamiljer i ekonomisk utsatthet.

Den 18 april är det dags för barn över hela landet att börja sälja Majblommor. Samtidigt kommer även Majblomman 15-p ägg från Stjärnägg finnas i en butik nära dig.

Regioner

Stjärnägg bildades år 2002 under devisen “Lokala äggleverantörer i samverkan”. Stjärnägg är idag marknadsledare på ägg i Sverige. Stjärnägg ägs av KG:s Ägg, Thuressons Hönseri, Täljestad Ägg samt Västkustägg. Äggen kommer från svenska producenter med en spridning över hela landet. Från totalt åtta anläggningar levererar vi våra ägg och äggprodukter till kunder inom svensk dagligvaruhandel, servicehandel och grossister inom restaurang & storhushåll.

www.stjarnagg.se

Presskontakt Sales & Marketing manager 013239095