Fv. Agne Thuresson, Emma Jidefur och Joacim Furuhammar

Thuressons Hönseri breddar ägandet!

Thuressons Hönseri AB som ingår i marknadsledande Stjärnägg har fått två nya delägare. Emma Jidefur och Joacim Furuhammar, som båda varit anställda och ingått i ledningsgruppen sedan 2015, har gått in som nya delägare. Företaget som varit familjeägt sedan 1950, har i samband med att Yvonne Rydberg gått i pension under 2017, beslutat sig för att bredda, föryngra och förstärka ägandet utanför familjen.Agne Thuresson är kvar som delägare och VD för bolaget. Emma, civilekonomen som närmast kommer från Atlas Copco är företagets ekonomichef och Joacim, lantmästare med tidigare erfarenheter från olika företag inom lantbrukssektorn, är produktionschef i den nya organisationen.

Jag är glad över den här affären som stärker och tryggar företagets framtid och förstärker utvecklingsmöjligheten säger Agne Thuresson.

Företaget bedriver ett av Sveriges större äggpackerier, med kunder över hela södra Sverige, har också egna höns och en egen unghönsuppfödning med försäljning till andra äggproducenter. Numera sysselsätter företaget 25 årsanställda, paketerar 100 ton ägg/vecka och har en omsättning på 100 miljoner/år. Företaget är delägare i Stjärnägg som är den marknadsledande aktören på svenska ägg till den svenska konsument- och storköksmarknaden.

Bolaget, som tidigare i höstas fyllde 50 år som aktiebolag, grundades av Sigvard Thuresson 1950. Då var inriktningen kläckning och uppfödning av unghöns. Företaget har under åren breddat sin verksamhet till äggproduktion och äggpaketering. Syskonen Yvonne Rydberg och Agne Thuresson har tillsammans drivit verksamheten sedan slutet av 1980 talet.

www.thuressons.nu

www.stjarnagg.se

Regioner

Stjärnägg bildades år 2002 under devisen - “Lokala äggleverantörer i samverkan”. Stjärnägg är idag marknadsledare på ägg i Sverige. Stjärnägg ägs av de fyra äggpackeriföretagen KG:s Ägg, Thuressons Hönseri, Täljestad Ägg samt Västkustägg. Äggen kommer från svenska producenter med en spridning över hela landet. Från totalt åtta anläggningar levererar vi våra ägg och äggprodukter till kunder inom svensk dagligvaruhandel, servicehandel och grossister inom restaurang & storhushåll.
www.stjarnagg.se

Håkan Burlin

Presskontakt CEO 013239097
Jörgen Ottebäck

Presskontakt Sales & Marketing manager 013239095

Sveriges största leverantör av ägg

Stjärnägg bildades år 2002 under devisen “Lokala äggleverantörer i samverkan”. Stjärnägg är idag marknadsledare på ägg i Sverige. Stjärnägg ägs av KG:s Ägg, Thuressons Hönseri samt Västkustägg. Äggen kommer från svenska producenter med en spridning över hela landet. Från totalt sju anläggningar levererar vi våra ägg och äggprodukter till kunder inom svensk dagligvaruhandel, servicehandel och grossister inom restaurang & storhushåll.
​www.stjarnagg.se

Stjärnägg AB