Välkommen som konfirmand!

Tycker du om pannkakor? De flesta gör det. Men hur vet man om man tycker om pannkakor? Jo, för att man har provat. Då vet man att de är goda. Så är det också med konfirmationen. Konfirmationstiden är en tid då du får upptäcka mer om dig själv och om andra. Vi människor har ett behov av att få fundera över och prata om frågor som rör livets alla delar.

Välkommen som konfirmand!

Ordet ”konfirmation” kommer av att man bekräftar sitt dop. Bibeln berättar att dopet är Guds gåva till oss. Det är ett synligt tecken på Guds kärlek. Att konfirmera betyder bekräfta eller styrka. Det förutsätter ingen bekräftelse från konfirmanden, utan det är Gud som återigen bekräftar att Gud är med på livets väg.

Konfirmationstiden är en tid då du får upptäcka mer om dig själv och om andra. Vi människor har ett behov av att få fundera över och prata om frågor som rör livets alla delar.

Som konfirmand får du fundera över vad du vill med ditt liv och vad som är viktigt. Finns Gud och har Gud i så fall med mitt liv att göra? Vem var Jesus? Finns det något mer än det vi kan se och ta på och bevisa? Är kärleken större än det onda?

Vi har två olika upplägg för hur konfirmandtiden kan se ut. Läs om dem här »
Vi utlovar en massa upplevelser, nya erfarenheter och samtal om livets utmaningar och kristen tro. Vi blandar samtal, lekar, skapande verksamheter, musik, allvar och vila. Med i grupperna finns ungdomsledare som konfirmerats tidigare.

Själva konfirmationsdagen är en fest för dig, dina nära och hela församlingen.

KONFA RIVIERA

Vi bor vackert på ett kloster i bergen och gör utflykter till bland annat filmfestivalernas Cannes. Vi jobbar med frågor som berör ungdomar idag och den tid vi lever i med sociala medier och ständig uppkoppling. När fakta ständigt presenteras i digitala kanaler, finns det då plats för tro?

Vi träffas sju gånger inför resan och lär känna varandra, samtalar och firar Stefansmässa tillsammans.  Läs mer »

GYMNASIEKONFA BERLIN

För dig som inte konfirmerade dig när du var 14-15 och som nu vill konfirmera dig. Den här gruppen vänder sig till dig som är i gymnasieåldern. Här står samtalet i fokus och du får pröva din identitet och din tro. Existentiella frågor med utgångspunkt i kristen tro är centrum för våra samtal och vår fördjupning. Vi reser tillsammans till Berlin den 12-16 april 2019 och konfirmationsgudstjänsten firas den 8 maj 2019, 18.00 i S:t Johannes kyrka.  Läs mer »

LÄS MER OM KONFIRMATION »