Låten i Stockholm Gas reklamfilm vann prestigefullt reklampris

Låten i Stockholm Gas reklamfilm vann prestigefullt reklampris

Varje år prisas Sveriges bästa reklamfilm och musikvideos på Roygalan på Cirkus. I kategorin ”Bästa Musik i Reklamfilm” vann artisten GRANT som representerade Stockholm Gas genom medverkande i bolagets kampanj ”Gasens möjligheter”.

Bakgrunden till kampanjen är att Stockholm Gas vill förmedla budskapet om att gasen är mångsidig och kan användas till långt fler ändamål än just matlagning. För att visualisera gasens möjligheter byggde Stockholm Gas tillsammans med instrumentkonstruktören Håkan Lidbo ett unikt instrument – en gasorgel.

Kampanjen mynnade ut i att det musikaliska stjärnskottet GRANT spelade in en nytolkning av sin låt ”Waterline” (Universal Music Publishing) ackompanjerat till tonerna av gasorgeln. Till detta spelades en musikvideo in.

– Det var verkligen en intressant utmaning att bygga ett musikinstrument där kraften och skönheten i gasen blir en del av ljudet. Instrumentet har en säregen, lite melankolisk ljudbild som harmonierar fint med GRANTs röst och hennes intensitet som artist, säger Håkan Lidbo.

– Stockholm börjar förstå att gas ett fantastiskt energislag som kan användas till såväl infravärmare som gasbrasor i eldstäder, och självklart för oöverträffad matlagning. Gas är ett mångsidigt energislag och användningsområdena är många, säger Renée Josefsson, VD på Stockholm Gas.

Se musikvideon GRANT feat. Stockholm Gas – ”Waterline” (Gasorgel edition) på Youtube.