Stockholm Gas firar 170 år i gasens tjänst

Stockholm Gas firar 170 år i gasens tjänst

Visste du att gasnätet i Stockholm invigdes redan 1853? Alltså för 170 år sedan! Så länge har vi försörjt staden med gas för belysning, matlagning och mycket annat.

1853 tänds den första gaslampan på Norrbro i ett dittills mörkt och hotfullt Stockholm. Stockholms gasnät har en lång historia, och idag sträcker sig nätet som ett 54 mil långt virrvarr under stadens gator och torg. Fram tills elektricitetens intåg var belysning det huvudsakliga användningsområdet för gas. Men idag används den till allt från spisar, gasbrasor, uppvärmning, infravärme och restaurangutrustning till industrier och transporter.

Under tidigt 1900-tal gör gasspisen entré i det svenska hemmet. Något som frigör tid för kvinnorna i köket som nu kan effektivisera sin matlagning och dessutom slipper utstå sotet från vedeldning. Under samma tid finns det omkring 6 600 gaslampor som lyser upp staden tack vare 140 lyktgubbars arbete. Stockholm tar klivet in i gas-eran.

1950-talet har beskrivits som gasens decennium. Kriget hade tagit slut, ekonomin gick på högvarv och stockholmarna ville ha ett modernt hem med varmvatten och gasspisar. I Hjorthagen producerade Värtagasverket hela 174 miljoner kubikmeter gas som leddes ut i det 94 mil långa gasledningsnätet, och i Stockholm fanns det vid tiden ca 260 000 gasmätare runt om i hemmen. Utöver Stockholms innerstad sträckte sig nätet även ut till Aspudden, Bandhagen, Hagsätra, Hammarbyhöjden, Hägersten, Vällingby, Solna stad och Sundbybergs stad.

Av all gas som idag distribueras genom Stockholms gasnät är 80 procent biogas, det gör Stockholm unikt då ingen annan stad eller land uppnår denna nivå av biogas i sina ledningssystem. Stockholm Gas verkar för en hållbar stad och målet är att få 100% biogas i ledningarna. Biogasen är fossilfri och närproducerad och kan användas till mer än bara gasspisen. Den är en del av det lokala kretsloppet och den cirkulära ekonomin.