Gasklocka - Värtaverket 2023

Utflyktstips i Stockholm- Upptäck gamla gasverksområdet

Det finns mycket att uppleva i Stockholm och de gamla Gasklockorna i Hjorthagen är ett spännande utflyktställe att upptäcka för stora och små!

Gasklockorna och Värtagasverket producerade och lagrade gas till Stockholms gasnät mellan 1893 och 2011. Som mest stod det fem gasklockor i olika form och storlek här. Idag håller hela området på att omformas och gasklockorna används till nya ändamål, men de två äldsta klockornas fasader har bevarats.

Att vandra omkring bland de stora byggnaderna och titta upp mot de svindlande höga gasklockorna är en häftig upplevelse. Ett besök på det nya Spårvägsmuseet för de små är även det ett måste. Det imponerande huset från 1893 som ritades av Ferdinand Boberg är storslaget och värt ett besök i sig självt. Avrunda sedan dagen med en fika på något av de trevliga kaféerna i närheten av gasklockorna.

Gasklockorna omvandlas till nya funktioner idag men att dess yttre bevaras gör att områdets gashistoria blir synligt även för framtidens besökare!