30 nya idéer till ett hållbart restaurangsverige

30 nya idéer till ett hållbart restaurangsverige

Nu startar juryarbetet i innovationsprogrammet 100% Cirkulärt för att utse vilka pristagare som kan bidra till hållbar utveckling i Sveriges restaurangnäring 2021. Över 30 nya förslag har skickats in och i slutet av november ska vinnarna utses i tre kategorier; Innovation, Helhetsgrepp inom hållbarhet och Gästupplevelse.

Innovationsprogrammet 100% Cirkulärt, som initierats av White Guide i samarbete med Stockholm Gas och där Electrolux Professional nu ansluter som samarbetspartner, ska stödja hållbar utveckling i Sveriges restaurangnäring. Alla restauranger, barer och caféer har välkomnats att nominera idéer som kan hjälpa till att ställa om verksamheten till den cirkulära ekonomin. Över 30 förslag har skickats in i årets nomineringsomgång. De vinnande förslagen kommer att premieras med innovationsstöd av experter från forskning och akademi och idéerna ska börja förverkligas under våren 2021.

– Responsen från restaurangerna är otroligt positiv trots det pressade läget i branschen just nu, och vi har fått in utmärkta förslag från hela landet. Idéerna fokuserar på olika aspekter av hållbarhet och cirkularitet. Allt från digitala lösningar, energibesparing, kostnadseffektivitet, jordkvalitet, återvinning, matsvinn och drycker – till relationen mellan odlare och restaurang, säger Per Styregård, juryordförande i programmet och skribent på White Guide.

– Nu är det upp till oss i juryn och programmets advisory board att vaska fram de idéer som har störst potential att kunna påverka restaurangbranschen och matsystemet i stort. Det pågår just nu ett hårt och roligt arbete i gruppen för att nominera de bästa idéerna, säger Melanie Sjögren, hållbarhetsansvarig på Stockholm Gas och talesperson för 100% Cirkulärt.

För att få ta del av innovationsstödet måste idén vara relevant för de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030, vara skalbar och mätbar samt ha stor potential att få effekt och sprida sig för att påverka såväl restaurangvärlden som konsumentvärderingar och matsystemet i ett större perspektiv.

White Guide instiftade hållbarhetspriset 100% Cirkulärt 2016 på initiativ av Stockholm Gas för att premiera hållbara insatser. 2020 utvecklas priset till ett framtidsinriktat innovationsprogram med jurybedömda priser i de tre kategorierna Innovation, Helhetsgrepp inom hållbarhet och Gästupplevelse i samarbete med inkubatorn Ideon Innovation, Sveriges forskningsinstitut RISE samt Restaurangakademien.

Nu ansluter även Electrolux Professional som samarbetspartner och kommer att delta aktivt i utvecklingen av programmet och med expertkompetens i programmets advisory board.

– Vi vill stötta restaurangerna och hållbar utveckling i hela branschen och hoppas att vi med vår kompetens och våra tekniska lösningar kan vara ett bidrag på vägen, säger Jennie Walther, Nordic Marketing Manager, Electrolux Professional

Nomineringsperioden till 100% Cirkulärt 20/21 är precis avslutad och i slutet av november utser juryn de tre vinnande bidragen. Juryn och advisory board består av flera av Sveriges nytänkande kockar, hållbarhetsexperter och representanter från forskning och akademi.

För mer information, läs mer här eller kontakta:

White Guide Global AB, Ami Hovstadius, 070 999 45 00, mail@whiteguide.se
Stockholm Gas AB, Jessica Engelbrecht, 070 315 52 07, jessica.engelbrecht@stockholmgas.se
Electrolux Professional, Jennie Walther, 070 343 83 12, Jennie.walther@electroluxprofessional.com

100% Cirkulärt är ett innovationsprogram som aktivt uppmärksammar, stöttar och coachar förnyelseprojekt från idé till verklighet inom sex månader. Lärdomarna från projekten följs upp och sprids i syfte att inspirera fler restauranger till nytänkande och omställning till den cirkulära ekonomin. Programmet utvecklas av White Guide, Stockholm Gas och Electrolux Professional i samarbete med Ideon Innovation, RISE Sveriges forskningsinstitut och Restaurangakademien. www.whiteguide.com

Juryn i 100% Cirkulärt

Juryn består av flera av Sveriges nytänkande kockar och hållbarhetsexperter som på ett kompletterande sätt är initierade inom cirkulär ekonomi och gastronomi.

• Per Styregård, journalist White Guide & 12fwd, DI Weekend och Matlaboratoriet
  • Melanie Sjögren, hållbarhetsansvarig Stockholm Gas
  • Ulrika Brydling, eko-kock, driver Brydlings och restaurangen Bro Park
  • Fredrik Johnsson, kock, ordförande Exceptionell Råvara, pristagare 100% Cirkulärt 16/17
  • Johan Gottberg, grundare av Restauranglabbet samt hållbarhetskonsult
  • Emma Andersson, sommelier och vd, Hörte Brygga
  • Sofia B Olsson, driver restaurang VRÅ, Årets Hållbara Innovatör 2018

Advisory Board i 100% Cirkulärt

Juryn får stöd av rådgivare från andra experter inom cirkulär ekonomi, hållbar utveckling och andra områden beroende på idéernas karaktär. Advisory board kompletteras löpande med specifik kompetens beroende på idéernas karaktär under juryarbetet.

Emma Troedsson, affärsutvecklare Ideon Innovation

Jennifer Davis, forskare inom hållbar produktion och konsumtion av mat, Britta Florén , seniorkonsult inom hållbar produktion och konsumtion och expert på livsmedels miljöpåverkan samt Lina Andersson Fasth, verksamhetsledare och projektledare företags och måltidsutveckling inom RISE Research Institutes Of Sweden

Ulrika Karlsson, kreativ ledare Restaurangakademien, utbildningar inom dryck och matsalsarbete

Jennie Walther, marknadschef och Viktoria Roos, innovationschef Electrolux Professional

Kockar och krögare med expertis inom hållbarhet: Rune Kalf Hansen, Kalf & Hansen, pristagare 100% Cirkulärt 18/19, Paul Svensson, Fotografiska och Paul Taylor Lanthandel, Nidal Kersh , Falafelbaren, foodtruck aktivist samt Dheeraj Singh , Indian Street Food med hållbarhetsinriktning

Stockholm Gas levererar naturgas, biogas och stadsgas till ca 61 000 privathushåll, 850 restauranger, transportsektorn och ett antal industrier i Stockholm, Solna och Sundbyberg. Genom långsiktighet, transparens och kundfokus vill vi vara stockholmarnas självklara val – och en av Sveriges ledande gasleverantörer.