Förra årets vinnare i 100% Cirkulärt 2020: Agneta Green – Oaxen Krog&Slip, Niklas Karlsson – Rosendals Trädgård, Patrik Sewerin – Gunnebo Slott.

Har du en idé som kan förändra världen? Förverkliga den genom 100% Cirkulärt.

Det blir allt tydligare att vi behöver tänka om och ställa om för att inte leva över jordens tillgångar. Det gäller allt, inte minst maten. Den är ju en så stor del av våra liv och produktionen, transporterna, hanteringen och avfallet från maten är några av de saker som påverkar jorden allra mest.

Du kanske går omkring och tänker på ett eller annat projekt som kan göra världen godare? Nu är det är dags att lämna in ditt bidrag till 100% Cirkulärt.

Vi startade 100% Cirkulärt just för att uppmuntra, förverkliga och sprida nya hållbara idéer i mat- och restaurangbranschen. Bakom programmet står vi på Stockholm Gas tillsammans med White Guide, Electrolux Professional, The Absolut Company samt ett antal representanter från forskning och utbildning.

Alla inom restaurang, bar, bageri och café i hela Sverige är välkomna att ansöka med sina projekt. Programmet tar emot idéer i tre kategorier: Innovation, Helhetsgrepp på hållbarhet samt Gästupplevelse.

Bidragen bedöms av en jury och om ett av de vinnande bidragen är ditt så får du stöd och coachning av experter under sex månader för att förverkliga ditt projekt för en hållbar gastronomisk framtid. Det utses alltså en vinnare i varje kategori – men på sikt blir vi alla vinnare.

Nu är det dags att lämna in bidragen för 2021. Nomineringsperioden pågår fram till 1 oktober. Se mer om 100% Cirkulärt och lämna in ditt bidrag här. Välkommen!

Vinnarna i 100 % Cirkulärt 2020.

Innovation:

Nationellt program för att återvinna vinkorkar – Agneta Green, Oaxen Krog & Slip

Sedan flera år har Oaxen sparat vinkorkarna och i liten skala återanvänt dem på olika sätt i den egna verksamheten. Agneta Greens idé är ett nationellt återvinningsprogram i stor skala, eftersom kork är ett fantastiskt mångsidigt material som kan återanvändas på en mängd sätt.

Helhetsgrepp på hållbarhet:

Experiment 2000 m2 – Niklas Karlsson, Rosendals Trädgård

Om all odlingsmark på jorden delades rättvist har varje människa en odlingsareal på 2 000 kvadratmeter att disponera. I det här projektet skapade Niklas Karlsson på Rosendals Trädgård skapa en levande modell för hur vi ska odla och äta för att hålla oss inom de planetära gränserna.

Gästupplevelse:

NPK-middagar – Patrik Sewerin, Gunnebo Slott

I Patrik Sewerins måltidsupplevelse kombineras lärande och njutning så att gästerna förstår det cirkulära med kväve (N), fosfor (P) och kalium (K) och den för mänskligheten så viktiga kopplingen mellan jordkvalitet, råvaror och smakupplevelser.