Nu kan du inom restaurangnäringen ansöka till innovationsprogrammet 100 % Cirkulärt 2021. Priset instiftades 2016 av White Guide tillsammans med Stockholm Gas som är initiativtagare. Restauranger, barer, bagerier och caféer i hela Sverige är välkomna

Nominera din idé för en hållbar restaurangvärld i 100 % Cirkulärt

100% Cirkulärt är ett innovationsprogram som under sex månader aktivt uppmärksammar och stöttar förnyelseprojekt från idé till verklighet. Lärdomarna från projekten följs sedan upp och sprids i syfte att inspirera hela restaurangbranschen till nytänkande och omställning till den cirkulära ekonomin.

2016 instiftade White Guide hållbarhetspriset 100% Cirkulärt på initiativ av Stockholm Gas för att premiera förebilder och genomförda projekt på området. Under 2020 utvecklades priset till ett framtidsinriktat innovationsprogram med jurybedömda priser i tre kategorier: Innovation, Helhetsgrepp och Gästupplevelse.

– Restaurangbranschen står inför den dubbla utmaningen att återhämta sig från en pandemi och samtidigt ställa om för att möta den alltmer akuta klimatkrisen. För att hållbarhetsarbete ska vara framgångsrikt måste det vara gynnsamt, inspirerande och även roligt. Vi hoppas att 100% Cirkulärt kan vara ett stöd på vägen, säger Joanna Sundström, vd White Guide Global AB.

Alla inom restaurang, bar, bageri och café i hela Sverige är välkomna att ansöka till programmet. Idéer tas emot i tre kategorier; Innovation, Helhetsgrepp på hållbarhet samt Gästupplevelse.

Kriterier för att få priset är att idén:

• är relevant för de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030
  • är skalbar, mätbar och har potential att få effekt och sprida sig
  • påverkar restaurangvärlden, konsumentvärderingar och matsystemet i stort

Juryn består av nytänkande kockar och initierade hållbarhetsexperter med gedigna kunskaper inom cirkulär ekonomi och gastronomi. Juryn har även tillgång till ett advisory board med experter inom cirkulär ekonomi och hållbar utveckling, som under juryprocessen löpande kompletteras med specifik kompetens beroende på bidragens karaktär.

Nomineringsperioden pågår mellan den 24 augusti och 1 oktober och alla förslag skickas direkt till White Guide på adressen circular@whiteguide.com. I slutet av november utser juryn de tre vinnande bidragen och förmedlar innovationsstöd för genomförande under våren 2021.

– Vi hoppas att så många som möjligt tar chansen att skicka in sina idéer för att få det expertstöd som möjliggörs med detta pris, säger Jessica Engelbrecht, kommunikationschef på Stockholm Gas som är medgrundare av hållbarhetspriset 100% Cirkulärt.

100% Cirkulärt 2021 utvecklas av White Guide i samarbete med Stockholm Gas, Electrolux Professional och The Absolut Companysamt med representanter från forsknings- och utbildningssektorn, som till exempel Ideon Innovation, RISE Sveriges forskningsinstitut, Restaurangakademien och andra samarbetspartners.

Förra årets vinnare var en idé för rikstäckande återvinning av vinkorkar, en modell för odling inom planetära gränser samt måltidsupplevelser i ett cirkulärt system. Bakom förslagen stod Agneta Green på Oaxen Krog & Slip, Niklas Karlsson på Rosendals Trädgård och Patrik Sewerin på Gunnebo Slott som alla tre har vidareutvecklat sina projekt under det senaste året.

Presskontakt:

Joanna Sundström, White Guide Global AB, 073 346 66 62, joanna@whiteguide.com
Jessica Engelbrecht, Stockholm Gas, 070 315 52 07, jessica.engelbrecht@stockholmgas.se

100% Cirkulärt är ett framtidsinriktat innovationsprogram som aktivt uppmärksammar, stöttar och coachar förnyelseprojekt från idé till verklighet under sex månader. Lärdomarna från projekten följs upp och sprids i syfte att inspirera fler restauranger till nytänkande och omställning till den cirkulära ekonomin. Hållbarhetspriset instiftades av White Guide 2016 på initiativ av Stockholm Gas och utvecklas nu vidare i samarbete med Electrolux Professional och The Absolut Company i samarbete med representanter från forsknings- och utbildningssektorn.

100% Cirkulärt Jury: Per Styregård – juryns ordförande, skribent och redaktör på White Guide och 12 Forward, DI Weekend och ICON Magazine. Jessica Engelbrecht – kommunikationschef Stockholm Gas.Viktoria Roos – ledare för öppen innovation på Electrolux Professional. Ulrika Brydling – kock och hållbarhetsexpert som driver Brydlings och Bro Park Krog. Sofia B Olsson – driver restaurang Vrå, utsedd till Årets Hållbara Innovatör 2018 av nätverket Hållbara Restauranger. Fredrik Johnsson – tidigare ägare och köksmästare på restaurang Volt, numera ordförande i Exceptionell Råvara. Johan Gottberg – Årets hållbara kock 2014, grundare av Restauranglabbet och K-märkt samt konsult med kreativt kaos som verktyg för att skapa ökad hållbarhet och långsiktiga kvalitativa förändringar. Ingela Bois Wickman – rådgivare strategier cirkulär affärsutveckling och innovation till storföretag och SMEs, Exeter Executive Business School & Ellen MacArthur Foundation. Jens Thulin, småskalig nötköttsbonde på Vismarlövsgården och medgrundare av digitala marknadsplatsen Mylla Mat. Nidal Kersh, krögare och ägare av Falafelbaren och Pita.

100% Cirkulärt Advisory board: Emma Troedsson,affärsutvecklare Ideon Innovation. Jennifer Davis, forskare inom hållbar produktion och konsumtion av mat. Britta Florén, seniorkonsult inom hållbar produktion och konsumtion och expert på livsmedels miljöpåverkan. Lina Andersson Fasth, verksamhetsledare och projektledare företags- och måltidsutveckling, RISE Research Institutes Of Sweden. Jesper Johansson, vd Restaurangakademien. Jennie Walther, Electrolux Professional. Anna Schreil, The Absolut Company. Rune Kalf Hansen, Kalf & Hansen, pristagare 100% Cirkulärt 18/19. Paul Svensson, Fotografiska och Paul Taylor Lanthandel. Dheeraj Singh, Indian Street Food.

Stockholm Gas levererar naturgas, biogas och stadsgas till ca 61 000 privathushåll, 850 restauranger, transportsektorn och ett antal industrier i Stockholm, Solna och Sundbyberg. Genom långsiktighet, transparens och kundfokus vill vi vara stockholmarnas självklara val – och en av Sveriges ledande gasleverantörer.