Ny ägare med stark hållbarhetsprofil till Stockholm Gas AB och Gasnätet Stockholm AB

iCON Infrastructure säljer Värtan Gas Stockholm AB som omfattar Stockholm Gas AB och Gasnätet Stockholm AB till investmentbolaget Sustainable Development Capital LLP (“SDCL”) på uppdrag av fonden SDCL Energy Efficiency Income Trust plc (SEEIT). Affären slutfördes mellan parterna den 23 oktober. Bakgrund till SDCL:s köp av gasbolagen är deras hållbarhetsprofil och att gasinfrastrukturen är en viktig del i Stockholms omställning till fossilfrihet.

Den nya ägaren, SEEIT, är börsnoterade i London och investerar endast i företag som arbetar aktivt med hållbarhet och omställningen till ett fossilfritt samhälle. Bolaget har portföljinnehav i Storbritannien, Spanien, USA och Singapore.

SEEIT vill tillsammans med gasbolagen fortsätta utveckla verksamheterna och arbeta för att öka andelen biogas till 100 % över tid.

- Vi är stolta över att ha attraherat en ny ägare som vill utveckla vår hållbara affär ytterligare. Sedan flera år arbetar vi kundnära, för att göra biogasen tillgänglig för konsumenter, restauranger, fastigheter och industrier. Vårt gemensamma mål är att biogasens möjligheter ska bidra till höjd livskvalitet i urbaniserade miljöer, säger Renée Josefsson, vd för Stockholm Gas AB.

- Gasnätet är en viktig infrastruktur i Stockholm och en del av lösningen för en hållbar stad. Vi ser fram emot att växa och arbeta vidare med nya spännande utvecklingsområden tillsammans med våra nya ägare, säger Cecilia Hedqvist, vd på Gasnätet Stockholm AB.

För frågor vänligen kontakta
Jessica Engelbrecht, marknadsansvarig Stockholm Gas AB, jessica.engelbrecht@stockholmgas.se tel. 070-315 52 07

Alexandra Svenonius, chef Nätmarknad Gasnätet Stockholm AB, alexandra.svenonius@gasnatetstockholm.se tel. 073-267 10 15

Om Värtan Gas Stockholm AB

Värtan Gas Stockholm är holdingbolag i en koncern omfattande Stockholm Gas AB och Gasnätet Stockholm AB.

Om Stockholm Gas

Stockholm Gas levererar naturgas, biogas och stadsgas till ca 58 000 privathushåll, restauranger, transportsektorn och ett antal industrier i Stockholm, Solna och Sundbyberg. Genom långsiktighet, transparens och kundfokus vill vi vara stockholmarnas självklara val – och en av Sveriges ledande gasleverantörer. Vi gör det med fötterna i traditionen, hjärtat i kundens behov och blicken mot en hållbar framtid där biogasen dominerar.

Om Gasnätet Stockholm

Gasnätet Stockholm AB leder gas till ca 58 000 lägenheter, villor, restauranger och industrier i Stockholm, Solna och Sundbyberg. Vi leder även gas till tankstationer och bussdepåer samt äger en förgasningsanläggning. Fordonsgasen bidrar till lägre utsläpp i trafiken, i linje med Sveriges klimatmål för år 2030. Idag består drygt 80 % av den distribuerade gasen av biogas och vår vision är att all gas i framtiden ska vara biogas.

Om SDCL Energy Efficiency Income Trust plc (SEEIT)

SDCL Energy Efficiency Income Trust plc är det första börsnoterade företaget i sitt slag som enbart investerar i energieffektivitetssektorn. Sedan börsintroduktionen har SEEIT gjort nio investeringar och åtaganden i en diversifierad portfölj av projekt för distribuerad produktion och energieffektivitet på totalt cirka 500 miljoner pund. Projekten ligger främst i Storbritannien, Europa och Nordamerika, ungefär jämnt fördelat och inkluderar bland annat en portfölj med kraftvärme i Spanien, en portfölj med återvunnen energi och kraftvärmeprojekt i USA och investeringar och åtaganden avseende drifts- och anläggningstillgångar i Storbritannien och Singapore.

Länk till SEEITs pressmeddelande: https://polaris.brighterir.com/public/seeit/news/rns_widget/story/wkv4lvr

Fakta om biogas

Biogas är helt förnybar och tillverkas av bland annat återvunnet matavfall eller annat organiskt restmaterial. Vid produktion av biogas från matavfall är den enda restprodukten biogödsel som kan användas till nya ekologiska grönsaker.

Biogas i korthet:

– Ger mycket energi och har en minimal miljöpåverkan
– Är ett förnybart bränsle som gör störst nytta när det ersätter fossila bränslen
– Bidrar inte till nettoutsläppet av koldioxid
– Ingår i det naturliga kretsloppet och bidrar till en cirkulär ekonomi
– Har många användningsområden som drivmedel i fordon, industrin, uppvärmning, hushåll samt att framställa el och värme

Att välja biogas via gasnätet ger många fördelar, bland annat minskar det behovet av gasoltransporter på våra vägar och ökar driftsäkerheten för kunden eftersom det alltid finns gas i nätet. Dessutom är felanmälan öppen dygnet runt, året om, för en trygg och stabil gasdistribution.

Stockholm Gas levererar naturgas, biogas och stadsgas till ca 61 000 privathushåll, 850 restauranger, transportsektorn och ett antal industrier i Stockholm, Solna och Sundbyberg. Genom långsiktighet, transparens och kundfokus vill vi vara stockholmarnas självklara val – och en av Sveriges ledande gasleverantörer.