Pressmeddelande -

Klimatförhandlingarna pågår - men har man glömt att diskutera anpassningsfrågan?

På COP-15 i Köpenhamn i december i år förväntas ett nytt klimatavtal slås fast. Men medan klimatförhandlingarna pågår börjar vi redan se resultaten av klimatförändringarna. Vad kan vi göra för att mildra effekterna, och hur anpassar vi oss till ett förändrat klimat?

Särskilt tydligt uttrycks klimatförändringarna i tillgången på vatten. En förhöjd global medeltemperatur leder till uteblivet regn, stormar och smältande glaciärer. Enligt FN:s klimatpanel kommer höjda havsnivåer, torka och översvämningar att leda till ett stort antal klimatflyktingar under de kommande 30-50 åren.

Investeringar i anpassningsåtgärder kan mildra effekterna av klimatförändringarna. Samtidigt kan det leda till såväl renare miljö och fattigdomsbekämpning som näringslivsutveckling. Vinsterna är alltså många, men för att lösa finansieringsfrågan kommer det att krävas innovativt tänkande och samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Många av de värst drabbade länderna ligger i de fattigare delarna av världen, vilket väcker frågor kring hur man kan arbeta med klimatsäkring inom biståndet.

På tisdag anordnar Swedish Water House och Stockholm International Water Institute ett seminarium i Almedalen med titeln:

Anpassning till klimateffekter i utsatta länder - en försummad nyckelfråga i klimatförhandlingarna?

Här kommer vi att ta del av rekommendationer från den internationella kommissionen för klimat och utveckling och titta närmre på samverkan mellan privat och offentlig sektor. En politikerpanel kommer även att diskutera Sveriges och EU:s positioner inför klimatförhandlingarna i Köpenhamn i december.

Medverkar gör: Anders Nordström, Generaldirektör Sida; Elisabeth Ekener Petersen, WSP Environmental; Åsa-Britt Karlsson, statssekreterare Miljödepartementet; Anders Wijkman, europaparlamentariker och ordförande för expertkommittén till den internationella kommissionen för klimat och utveckling; Sofia Arkelsten (m), ledamot i Miljö- och jordbruksutskottet och talesman i miljöfrågor; Karin Lexén, chef Swedish Water House; Anders Ygeman (s), ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet; Per Bolund (mp), ledamot i Miljö- och jordbruksutskottet.

Seminariet arrangeras i samarbete med: Centrum för klimatpolitisk forskning/Linköpings Universitet, Kooperation utan gränser, Naturskyddsföreningen, Naturvårdsverket, Sida, SMHI och Vi-skogen.

Tid och plats: Tisdagen den 30 juni kl 13-15, Donnerska huset, Donnersplats, Visby

Ett detaljerat program finns på Swedish Water House hemsida.

Välkomna!

Swedish Water House anordnar även tre andra seminarier under Almedalsveckan; om EUs Östersjöstrategi, vattnets roll i Mellanöstern samt vattenförbrukning och företagsansvar. Läs mer nedan.

Swedish Water House (SWH) arbetar för att: • Bidra till ökad samverkan mellan svenska aktörer som arbetar med vattenfrågor och utvecklingssamarbete. • Stärka kommunikation och samverkan mellan nyckelpersoner inom forskning, utvecklingssamarbete, policy­utveckling och beslutsfattande. • Öka svenska aktörers aktiva närvaro i och bidrag till internationella vattenprocesser. Swedish Water House arbetar på uppdrag av regeringen och administreras av Stockholm International Water Institute (SIWI).

• cop15
  • klimatförhandlingarna
  • klimatanpassning
  • swedish water house