Musse slog banrekord på Ramboll Stockholm Halvmarathon

Musse slog banrekord på Ramboll Stockholm Halvmarathon

Med 13 200 anmälda deltagare ökade Ramboll Stockholm Halvmarathon med drygt 1000 deltagare från förra året. Mustafa Mohamed satte banrekord med 1:03:44 i hård konkurrens med Olle Walleräng, som var tre sekunder efter i mål.

– Det var förvånansvärt bra tid. Jag hade 1:04:37 ifjol och trodde att jag skulle kunna springa lite bättre, men inte så här bra. För det var blåsigare. Men bra konkurrens. Olle som är i väldigt bra form drog på i bra tempo. Det var bara att tacka och ta emot och hänga på.
– Jag hade någon svacka ibland, då det var kämpigt att hänga på, men som tur kom jag ur dem, säger Hällelöparen.

Precis som Mustafa Mohamed växlade Johanna Eriksson fjolårets andraplats på Ramboll Stockholm Halvmarathon till en seger i år. Motalalöparen var ohotad och vann med nästan en och en halv minut till Umeås Charlotte Andersson.

Topp 3 i herrklassen

1. Mustafa Mohamed, Hälle IF, 1:03:44
2. Olle Walleräng, Spårvägens FK, 1:03:47
3. Ebba Tulu Chala, Huddinge AIS, 1:04:33

Topp 3 i damklassen

1. Johanna Eriksson, Motala AIF, 1:15:51
2. Charlotte Andersson, IFK Umeå, 1:17:16
3. Nikolina Stankovic Sustic, (CRO), 1:17:30

Här hittar du hela resultatlistan

Topp 3 damer

Marathongruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vårruset, Stafesten för UNICEF, Stockholm Halvmarathon och Tjurruset de evenemang som lockar flest deltagare. Över 250 000 löpare deltar årligen i klubbarnas evenemang. Marathongruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar. Hela det ekonomiska överskottet evenemangen gör går tillbaka till idrotten.