Optimism på Stockholm Modecenter

Inför den kommande modeveckan 15-21 februari ökar Stockholm Modecenter antalet utställare med 16%, som i sin tur representerar över 600 varumärken.

Programmet är mer späckat än någonsin, en nyhet är konceptet Fashion Playground som blir en kombinerad eventarena och minimässa för ett flertal relativt nyetablerade svenska modedesigners. Fashion Playground omfattar en yta av ungefär 800 m².

Onsdagen blir en seminariedag med 4 spännande och aktuella föreläsare - inleder gör Svenska Moderådet och Sara Winter med ett trendseminarium för höst/vinter 2010/11.

Torsdag är pressdag med visning i regi av Kim Sylwander, visningen visas även fre-lör två gånger om dagen. Den här säsongen intas catwalken även av två utställare som valt att arrangera sina egna visningar. Först ut är det svenska varumärket Prêt som visar sin kollektion på torsdag kväll och på fredag är det dags för det nya finska livsstils varumärket Birdman.

”Vi kommer att erbjuda våra besökare fler utställare än tidigare under Stockholm Fashion Week vilket är oerhört roligt och en av flera positiva signaler i branschen just nu. Det tillsammans med vår satsning på fler aktiviteter i form av visningar och seminarier innebär att vi förväntar oss fler besökare än senast” säger Stockholm Modecenters VD Thomas Jonasson.

För detaljerat program se www.modecenter.se eller kontakta

Thomas Jonasson                                                           Helena Velin

Managing Director                                                           Marketing & PR

+46 702 93 88 46                                                           +46 705 87 26 30

• Stockholm

Stockholm Modecenter har funnits i snart tjugo år och är i dag nordens ledande handelsplats för mode. Våra nya lokaler i Järla Sjö rymmer inte bara ett levande modehus utan är också en mötesplats för modeföretag, agenter, inköpare, stylister och journalister.

I byggnaden, som är en k-märkt turbinfabrik från 1910, samsas mer än 200 agenter och 500 varumärken inom dam, herr, ungt mode, skor, barn och accessoarer. Här bedriver runt femtio företag sin dagliga verksamhet och under året arrangeras en rad spännande bransch-relaterade aktiviteter.

Under årets största händelse, Fashion Week, vallfärdas runt 10 000 besökare till Modecenters lokaler för att delta i aktiviteter som modevisningar, utställningar och seminarier.

Stockholm Modecenter är Fashion Weeks enskilt största aktör och under modeveckorna blir våra 20 000 kvm en inspirerande och händelserik mötesplats för branschens alla representanter.
Hos Stockholm Modecenter träffar leverantörer och agenter inköpare och detaljister i en modern, vacker och kommersiell miljö som effektivt samlar handel och kreativ inspiration på ett och samma ställe.

Linda Olander

Presskontakt PR & Marknadsansvarig 073-600 55 25