35 000 människor deltog och 350 000 såg Pride Paraden

Lite duggregn stoppade inte den sprudlande och färgglada Pride Paraden när den gick genom Stockholm under lördagen. Den årliga och populära paraden lockade hundratusentals personer ur huse - gående i själva paraden eller som åskådare.

Pride Paraden kunde stoltsera med 35 000 deltagare och 350 000 personer som hejade fram den över tre timmar långa färgglada festen.

Idrottsklubbarna AIK, Hammarby IF och Djurgårdens fotbollsdamer tågade i Pride Paraden för första gången.

22 personer och tre sporter representerade AIK i tåget.

- Det var fantastiskt, vilken stämning! Klart att vi vill komma tillbaka nästa år också, säger Mona Enander, ledamot i AIK:s styrelse.

Hammarby IF representerades av styrelseledamot Henrik Appelqvist (Alliansföreningen), Hammarbyfotbolls informationschef Urban Rybrink, fystränaren i A-laget för fotbollsherrarna Janne Mian samt Mikael Klotz, sjukgymnast för A-laget fotbollsherrarna. Längs vägen slöt supportrar upp och stöttade klubben. I Djurgården gick landslagsspelaren Victoria Svensson i spetsen.

Nytt för i år var att publiken kunde sms-rösta på sin favorit av de 111 grupper och ekipage som deltog i paraden. Överskottet från sms-röstningen går till Stockholm Prides Solidaritetsfond som verkar för Pridearbete i andra länder, främst Östeuropa.

Det vinnande ekipaget blev Posithiva gruppen WAD-girls som erhåller vinstsumma på 10 000 kronor.

Årets tema [Hetero] fokuserar på hur heteronormen praktiskt inverkar på homosexuella, bisexuella och transpersoners vardag, vilka konsekvenser den för med sig och hur den påverkar samhället i stort.

Claes Nyberg på Twitter

Läs hela Stockholm Prides program