Pride Paraden möter stockholmarna imorgon

Imorgon lördag är det dags för den årliga och färgsprakande Pride Paraden som går genom Stockholm. Då skapas idrottshistoria i och med Stockholm Pride. 88 ekipage är anmälda till demonstrationen som avgår från Humlegården klockan 13.00. Bland ekipagen återfinns fotbollsklubbarna AIK, Hammarby IF samt Djurgårdens fotbollsdamer som går i paraden för första gången någonsin.

- För mig är det en självklarhet att delta på Stockholm Pride. Sedan tycker jag att det är konstigt att vi år 2009 ska behöva en parad för att prata om diskriminering av kön, identitet och sexuell läggning, säger Johan Strömberg, ordförande AIK.

- För oss är det självklart att vi i Hammarby IF-familjen deltar. Vi hoppas på att detta kan leda till att avdramatisera denna fråga inom idrottsföreningar, säger Henrik Appelqvist, styrelseledamot Hammarby IF (Alliansföreningen).

Nytt för i år är att publiken kan rösta på sitt favoritekipage. Genom att skicka ett sms till nummer 72550 lägger man sin röst på det ekipage man tycker är bäst.

- Vi hoppas att detta skall sporra våra deltagare att ta ut svängarna i sitt deltagande samt att publiken känner sig mer delaktiga i paraden, säger Joachim Åberg, verksamhetschef för Pride Paraden.

Överskottet från sms-röstningen går till Stockholm Prides Solidaritetsfond som verkar för Pridearbete i andra länder, främst Östeuropa. Kostnaden per sms är 10 kronor. Det vinnande ekipaget får ta emot en vinstsumma på 10 000 kronor.

Det är flera nya deltagare i årets parad. Kriminalvården, Migrationsverket, Kungliga dramatiska teatern & Kungliga Operan (som går tillsammans) deltar för första gången i år.

Försvarsmakten HOF, Storstockholms Brandförsvar, Tullverket, Gaypolisföreningen, Kriminalvården, Svensk bevakningstjänst, Securitas Sverige AB, Loomis Sverige AB och Storstockholms Lokaltrafik (SL) kommer alla att paradera uniformsklädda.

Förra året gick 45 000 personer i paraden trots hällregn och 450 000 åskådare hejade fram den mer än tre timmar långa festen av glädje och färg.

Pride House har under veckan varit en fullkomlig succé. Publiken har strömmat till under Stockholm Pride. Flertalet seminarier har varit fullsatta och folk har gråtit för att de inte kommit in på deras önskade aktivitet. På torsdagen var de 600 dagsbiljetterna slutsålda och 5000 personer har besökt Pride House varje dag.

Årets tema [Hetero] fokuserar på hur heteronormen praktiskt inverkar på homosexuella, bisexuella och transpersoners vardag, vilka konsekvenser den för med sig och hur den påverkar samhället i stort.

Claes Nyberg på Twitter

Läs hela Stockholm Prides program