Flygtrafikledningen på Stockholm-Västerås flygplats säkrad

Bakgrunden till problemen på Stockholm-Västerås flygplats är att LFV som fram till 1/9 2010 hade ensamrätt på att utföra flygkontrolltjänster i Sverige i en upphandling nyligen förlorade kontraktet med Stockholm-Västerås flygplats. Detta vanns istället av ACR under hösten 2010.

Det krävs lokal behörighet (det vill säga flygledare med utbildning och behörighet i det lokala luftrummet runt flygplatsen) för att få tillhandahålla flygkontrolltjänster, och endast den organisation som har flygledare med sådan lokal behörighet har de förutsättningar som krävs för att utbilda nya flygledare. I samband med den verksamhetsövergång som skedde mellan den tidigare leverantören LFV och det nya bolaget ACR, så valde 5 flygledare att inte gå över till ACR med stöd av den valfrihet LAS (Lagen om anställningsskydd) ger. Konsekvensen av detta har blivit att den nya leverantören inte kan utbilda fler av sina egna nya flygledare.

Enligt reglerna krävs medverkan från den gamla operatören LFV, som nu har de flygledare som är behöriga som instruktörer, vilket krävs för att ACR ska kunna utbilda och bygga upp den kapacitet fullt ut som  flygplatsen behöver för upprätthålla flygplatsens öppettider. Det var tolkningen av vad dessa regler skulle innebära i praktiken som det tog lite tid att lösa.

Eftersom det är en ny situation för alla inblandade parter att verka på en avreglerad marknad, och komplexa regler för övertagande av verksamhet och personal så har jag full förståelse för de problem som uppstod för alla inblandade vid övertagandet. Jag ber flygplatsens nyttjare och personal som kan ha haft olägenheter med den begränsade öppehållningstiden de gågna veckorna om ursäkt. Det känns bra att allt nu har återgått till det normala, säger Mikael Nilsson, VD på Västerås Flygplats.

Västerås Flygplats (VST) ligger nära E18, cirka 5 km öster om Västerås centrum, bortom Hälla shoppingområde. Avståndet till Stockholm är cirka 75 minuter med buss. Här möter passagerarna och flygbolagen en modern och rymlig flygplats som erbjuder den mindre flygplatsens fördelar med närhet och snabbhet.

Goda kommunikationer finns till och från flygplatsen. För den som väljer att ta bilen till flygplatsen finns kort- och långtidsparkering nära terminalen till förmånliga priser. Se ”Hitta hit” under Parkering.

Välkommen till Västerås Flygplats!