@foto cred. Stockholms internationella filmfestival

Årets nominerade till 1km film på Stockholms internationella filmfestival 2023

Sedan starten 1990 har Stockholms Internationella filmfestival delat ut ett av Sveriges största kortfilmspriser, 1km film, till en lovande regissör som erhåller ett pris av värde på drygt 350,000 kr till stöd för att färdigställa en ny kortfilm.

Förra året tilldelades stipendiet SaraKlara Hellström. 1km film är ett nationellt kortfilmspris som sedan starten visat sig vara en säker indikator på nya talanger inom svensk film med tidigare vinnare som Ella Lemhagen, Amanda Kernell, Ninja Thyberg och Jens Johnsson.

10 nominerade deltagare kommer att pitcha sina kommande projekt inför svensk filmbransch och publik samt får sina filmer visade på festivalen. De nominerade får även möjlighet att delta i festivalens aktiviteter och träffa internationell filmbransch.

Vinnaren utses på Stockholms filmfestivals prisutdelning den 17e november. Priset motsvarar ett värde på 350,000 SEK från Svenska filminstitutet, Film Stockholm, Dagsljus, Fackförbundet Scen & Film, Thomas Ahlén AB, och Chimney Pot och Terrassen Post

ÅRETS NOMINERADE:

• ANDRÈ VAARA från Gällivare är nominerad för sitt nya projekt ››A Body‹‹ och den tidigare filmen ››Boys‹‹
  • ARVIDA & HAMPUS BYSTRÖM från Stockholm är nominerad för sitt nya projekt ››Hämnden‹‹ och den tidigare filmen ››Galatea‹‹
  • KARIM FAKIH från Stockholm är nominerad för sitt nya projekt ››Stray Crab‹‹ och den tidigare filmen ››12 till 12‹‹
  • LAERKE HERTHONI från Köpenhamn är nominerad för sitt nya projekt ››19‹‹ och den tidigare filmen ››Surprise‹‹
  • LEONARD VINCENT RODE från Linköping är nominerad for sitt nya projekt ››Herr X‹‹ och den tidigare filmen ››The Man From Hungary‹‹
  • MARTIN SANDIN från Växjö är nominerad för sitt nya projekt ››Lämna mig inte‹‹ och den tidigare filmen ››Bilskådaren‹‹
  • SIMON FOLGER från Lidköping är nominerad för sitt nya projekt ››¿Hablas Espanol?‹‹ Och den tidigare filmen ››Det Autentiska Jaget‹‹
  • SOLIN BAKIRCIAN från Uppsala är nominerad för sitt nya projekt ››15 minuter ››En Kvart‹‹ och den tidigare filmen ››Om döttrar kunde döda‹‹
  • VILLE GOBI från Stockholm är nominerad för sitt nya projekt ››Midsommar‹‹ och den tidigare filmen ››Kräftor och tennsoldater‹‹
  • SEBASTIAN JOHANSSON MICCI från Göteborg är nominerad för sitt nya projekt ››Nittonde månaden‹‹ och den tidigare filmen ››Filmen känns för vit‹‹

- Det har varit fantastiskt roligt att gå igenom det stora urvalet ansökningar i år, och vi är otroligt glada över att presentera detta starka startfält med filmskapare representerade från hela Sverige, säger Beatrice Karlsson, Programchef Stockholms internationella filmfestival

Årets 1km film-visning av de nominerades tidigare filmer går av stapeln måndag den 13:e november klockan 17:30 på Bio Mauritz. Filmvisningen är uppdelad i två delar med en kort paus på ungefär 15 minuter i mitten. Vinnaren av tävlingen tillkännages på festivalens stora prisceremoni den 17 november.

För pressackreditering till festivalen, ansök här.

För mer information, vänligen kontakta:

Angela Ljungblad, Pressansvarig Stockholms filmfestival
+46 (0)86775012

Christopher Schelander, Pressekreterare Stockholms filmfestival
+46 (0)708-411578
pressekreterare@stockholmfilmfestival.se

Stockholms Internationella Filmfestival | 8-19 november 2023

Stockholm Internationella Filmfestival startade 1990 och är idag en av de ledande filmfestivalerna i Europa. 2023 års upplaga av festivalen kommer att innehålla över 130 filmpremiärer från länder världen över. Vi arrangerar också Stockholms filmfestival junior under våren, Drive-in-bio och Sommarbio under sommaren samt