Årets största filmfest är tillbaka! Det är nu det händer.

Årets största filmfest är tillbaka! Det är nu det händer.

Stockholms internationella filmfestival 9-20 november 2022 den 33:e i ordningen blir en storslagen filmfest med filmvisningar, galor, prisutdelningar, seminarier, samtal och möten med internationella regissörer och skådespelare: Allt med publiken i fokus. Tolv dagar av 130 filmer från ett 60-tal länder, både på bio och digitalt via Festival on Demand som idag är en integrerad del av filmfestivalen.

Biljetter är släppta till de tre första filmerna i årets program - Boy from Heaven, Min vackra stjärna och Robe of Gems. Tarek Salehs Boy from Heaven, som vann både manuspriset och Prix François Chalais i Cannes 2022 inviger årets Stockholms  internationella filmfestival 2022. Min vackra stjärna är den japanske Guldpalmsvinnaren Hirokatzu Kore-Edas första koreansktalande film. Som vanligt berör Kore-eda, med charm som verktyg, mänskliga teman som tillhörighet, etik och kärlek till den valda familjen. Årets fulla program kommer att presenteras 13 oktober.

Nytt för i år
I samarbete med Nikon lanserar Stockholms internationella filmfestival ett nytt filmpris Nikon Short Film Award. Det är ett pris som ges till filmskapare av en riktigt kort kortfilm: nämligen 60 sekunder lång. Juryn består av bland andra Hollywood-regissören Daniel Espinosa, Gizem Erdogan och skådespelaren Alba August.

- Vi tror att det här korta formatet kan få fler att göra film, säger Beatrice Karlsson, filmfestivalens programchef.

Årets festivalcenter kommer i år att husera på Kulturhuset  i Stockholm, våning 2. Presscenter öppnar 13 oktober och är sedan öppet ända fram till festivalens slut.

I år har vi utökat antal biografer, hela sex stycken, för att rymma vårt svårslagna programutbud. Förutom fina Skandia och Sture så utökar vi med Victoria på Södermalm, Zita på Birger Jarlsgatan, Klarabiografen på Kulturhuset och Bio Mauritz på Filmhuset.

Programinnehåll 2022

Stockholms internationella filmfestival bjuder in hela världen till Sverige. Här kan du uppleva världens just nu bästa filmer från etablerade mästare till morgondagens stjärnor. Lyssna till unika samtal med de hetaste regissörerna, mest spännande skådespelarna och få en rik spännvid på aktuella frågor i vår tid.

Vi på pressavdelningen kommer att hjälp dig att boka intervjuer med festivalens gäster. Vi kommer även att hjälpa dig med underlag, bilder, trailers osv. Information om festivalens gäster kommer att presenteras löpande och en sammanställning kommer att skickas ut i god tid innan start. Har du redan nu en intervjuförfrågan, vänligen kontakta oss på press@stockholmfilmfestival.se

Ackreditering
Från och med torsdag den 22 september kan verksamma journalister, mediabevakare och fotografer ansöka om pressackreditering till årets festival. Med pressackrediteringen får du tillgång till pressvisningar, pressmaterial, presskonferenser och möjlighet att intervjua gästande regissörer och skådespelare. Med presspasset kan du även i mån av plats gå på festivalens filmvisningar, samt våra Industry event. Ansök här.

Varmt välkomna till årets viktigaste filmfestival 2022

STÖD VÅR INSAMLING TILL RÄDDA BARNEN OCH HJÄLP DE DRABBADE I UKRAINA HÄR

Stockholms Internationella Filmfestival | 9 - 20 november 2022

Stockholm Internationella Filmfestival startade 1990 och är idag en av de ledande filmfestivalerna i Europa. 2022 års upplaga av festivalen kommer att innehålla över 130 filmpremiärer från världen över. Vi arrangerar också Stockholms filmfestival junior 28 mars-2 april, Drive-in-bio 17-19 juni, Sommarbio 17-21 augusti samt exklusiva visningar och event året runt

VI ÄLSKAR FILM!

Stockholms internationella filmfestival

Stockholm International Film Festival | November 6 - 17 2024

Stockholm International Film Festival started in 1990 and is today one of the leading film festivals in Europe. The 2024 edition of the festival will include over 100 film premiers from all over the world. We also arrange Stockholm Film Festival Junior, Drive-in, Sommarbio, exclusive screenings and special events throughout the year.

WE LOVE FILM!