Foto på Edvin Ryding, Ayaan Ahmed, Sofia Kappel, Matilda Källström, Erik Enge och Omar Rudberg. Foto av Carla Orrego Veliz.

Här är de nominerade till Zalando Rising Star Award 2021

För trettonde året i rad hyllar Stockholms internationella filmfestival en ny talang med Zalando Rising Star Award. Priset tilldelas den skådespelare som gjort utmärkande prestationer inom film och TV, och därmed har möjlighet att bli morgondagens stjärna. Vinnaren utses på vår prisutdelning söndagen den 21 november och erhåller en resa till Cannes filmfestival i maj. I årets jury ingår skådespelarna Gizem Erdogan och Danilo Bejarano.

Årets nominerade är:

Ayaan Ahmed (aktuell i Snabba Cash)
Edvin Ryding (aktuell i Young Royals)
Erik Enge (aktuell i Tigrar)
Matilda Källström (aktuell i Threesome)
Omar Rudberg (aktuell I Young Royals)
Sofia Kappel (aktuell i Pleasure)

– För tredje året i rad är modeplattformen Zalando stolt sponsor av Zalando Rising Star Award på Stockholms internationella filmfestival. Mode och film har alltid levt i växelverkan inom populärkulturen, och det finns otaliga exempel på hur kläder spelar en bidragande roll för en films slutliga kreativa uttryck. Även i det verkliga livet är Zalandos ambition som plattform att bygga scenen där kunder kan uttrycka sig och glänsa, säger Anne Vibe Hansen, komunikationsansvarig Norden, Zalando.

– Stockholm filmfestival är tillbaka efter pandemin och då känns det extra roligt att presentera årets starka line-up av fantastiska skådespelare. Vi är stolta över de nominerade och ska göra allt vi kan för att hjälpa dem framåt i sina karriärer med Zalando Rising Star Award, säger Git Scheynius, festivalchef på Stockholms filmfestival.

Juryn som väljer de nominerade och utser vinnaren utgörs av ordförande Anna Carlson Nordqvist  (f.d. ordförande på Teaterförbundet för scen och film), Lisa Rosengren Lagercrantz (Film & TV-Producenterna) och Jan Göransson (Svenska filminstitutet). I år ansluter även skådespelarna Gizem Erdogan och Danilo Bejarano till juryn. Gizem har blivit en av Sveriges mest folkkära skådespelare efter sin medverkan i de populära tv-serierna Tunna blå linjen och Kalifat. Danilo har arbetat på Dramaten sedan 2004 och hade sitt stora genombrott i tv-serien Tusenbröder.

Tidigare vinnare av Zalando Rising Star Award är Malin Crépin (2008), Anastasios Soulis (2009), Alicia Vikander (2010), Malin Buska  (2011), Nermina Lukac (2012), Adam Lundgren (2013), Julia Ragnarsson (2014), Aliette Opheim (2015), Filip Berg  (2016), Gustav Lindh  (2017), Alba August  (2018), Celie Sparre  (2019) och Lancelot Ncube (2020). 2021 är det åter dags för en ny stjärna att födas på filmhimlen.

Ansök om pressackreditering till årets festival här:

Matti Johansson, pressansvarig Stockholms internationella filmfestival
+46 76 811 65 66

Stockholms internationella filmfestival | 10-21 november 2021

Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av Europas främsta filmfestivaler. Under festivalen 2021 visar vi 100 filmer både på biograf och digitalt via Festival on Demand. Vi arrangerar också exklusiva förhandsvisningar för våra medlemmar året om,Secret Location Screenings,Sommarbio i augusti samt Stockholms filmfestival Junior i april.