Foto: Olav Holten

Stockholms filmfestival Junior 2020 får äntligen sin prisceremoni – här är vinnarna

I våras skulle den 21:a upplagan av Stockholms filmfestival Junior gå av stapeln. 300 bidrag från hela landet till 1 minut film granskades av juryn och vinnarna skulle koras, och Bronshästarna för "Bästa film" delas ut. Men en vecka innan premiären tvingades festivalen ställas in på grund av pandemins framfart. Under lördagen den 14 november på Stockholms internationella filmfestival 2020 kunde äntligen en coronasäker prisceremoni arrangeras där vinnarna fick ta emot sina priser.

I Parks biosalong som vanligtvis tar in 700 personer mötte de nominerade unga tjejerna och killarna i 1 minut film en liten publik. Årets 1 minut film-jury bestod av skådespelaren Celie Sparre, regissören, producenten och manusförfattaren Elin Övergaard och programledaren och komikern Kodjo Akolor som delade ut priserna till vinnarna.

Vinnarna i kortfilmstävlingen 1 minut film:
"Nattens ljud" av Rydbo skola åk 0 (kategori 6-10 år)
"Djungelutforskarna" av Oliver von Brünken Ahlstrand & Love Redemo (kategori 11-14 år)
"Firmament" av Elis Lindsten & Hugo Söderberg (kategori 15-19 år)

Vinnarfilmerna går att se här:

www.stockholmfilmfestival.se/sv/1-minut-film-2020-vinnare

Juniorgruppen, som består av nio unga filmfantaster, presenterade även vinnarna av Bästa film och delade ut Bronshästar till brittiska "Strike" av Trevor Hardy och nederländska "Romy’s Salon" av Mischa Kamp. Regissörerna mottog sina Bronshästar via videohälsningar till sin unga publik.

Bronshäst för Bästa film (kategori 6-10 år):
"Strike" av Trevor Hardy

Juniorgruppens motivering: "Med humor och budskapet att inget är omöjligt så länge man gör det tillsammans så inspirerar filmen Strike, både genom sitt berättande men också med det hantverk som krävts för att göra filmen."

Bronshäst för Bästa film (kategori 11-19 år):
"Romy’s Salon" av Mischa Kamp

Juniorgruppens motivering: "Romy´s Salon är en film som visar sina karaktärers utveckling på ett intressant och nyanserat sätt från början till slut. Som tittare engageras man av det väl utvecklade händelseförloppet och de känslor som karaktärerna upplever."

Anmälan till nästa års 1 minut film är nu öppen till Juniorfestivalen som äger rum 19-24 april 2021. Du kan anmäla dig här:
www.stockholmfilmfestival.se/sv/junior/1minutfilm/anmalan-2020

För mer information om medlemskap i Stockholms filmfestival, vänligen besök:
www.stockholmfilmfestival.se/sv/kop-medlemskort

Presskontakt: