Bild på Happy Jankell och Edward Olsson.

Stockholms filmfestival kickar igång Världens kortaste kortfilmspris

Stockholms internationella filmfestival är tillbaka och kan stolt presentera Världens kortaste kortfilmspris, ett filmpris för filmer som är max 30 sekunder långa. Festivalen vill sprida filmglädje och uppmanar därför publiken att inte bara besöka biograferna, utan också att skapa film. Det vinnande bidraget kommer bland annat att visas på årets festival.

– Vi är oerhört glada att presentera Världens kortaste kortfilmspris. Filmskapandet har blivit en del av många ungas vardag och med priset vill vi erbjuda alla som har intresse och passion för film en möjlighet att visa upp sin filmkonst för festivalpubliken, säger Bea Karlsson, på programavdelningen på Stockholms filmfestival.

Vem som helst kan vara med att tävla i Världens kortaste kortfilmspris. Det enda kravet är att filmen ska vara max 30 sekunder lång och innehålla alla de inslag som en långfilm vanligtvis har. Det vinnande bidraget visas i slutet på festivalen i samband med Världens kortaste kortfilmspris prisceremoni.

Vinnaren av Världens kortaste kortfilmspris 2021 erbjuds:

- En timmes handledning med en yrkesverksam regissör.
- Att spendera en dag på en professionell filminspelning.
- Medlemskort och fria biljetter till Stockholms filmfestival 2022.

Stockholms filmfestival har skapat två kort-kortfilmer i syfte att inspirera till hur bidragen kan se ut. I filmerna medverkar Happy Jankell (Ted, för kärlekens skull), Edvard Olsson (Eagles) och Danilo Bejarano (Tusenbröder). Filmerna är producerade av reklambyråm KING i regi av Daniel Lundh, produktionsbyrån Bleck Film och med Colony som byråproducent.

Filmerna går att se här.

Skicka in ditt bidrag här.

För mer information om medlemskap i Stockholms filmfestival, vänligen besök
www.stockholmfilmfestival.se/sv/kop-medlemskort

Matti Johansson, pressansvarig Stockholms internationella filmfestival
+46 76 811 65 66

Stockholms internationella filmfestival | 10-21 november 2021

Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av Europas främsta filmfestivaler. Under festivalen 2021 visar vi 100 filmer både på biograf och digitalt via Festival on Demand. Vi arrangerar också exklusiva förhandsvisningar för våra medlemmar året om,Secret Location Screenings,Sommarbio i augusti samt Stockholms filmfestival Junior i april.