Byggmästareföreningen startar marknadens enda praktiska kurs i lufttätt byggande och låter uppföra en demonstrationsbyggnad enligt passivhus-standard

Det talas mycket om passivhus, nollhus och plushus. Alla är överens om att vi behöver bygga energieffektiva hus men för att uppnå de positiva effekterna måste man använda rätt teknik på rätt sätt. Det kräver både kunskap och praktisk erfarenhet, men det är många som ännu inte har haft möjlighet att skaffa sig det.

Därför startar Stockholms Byggmästareförening nu marknadens enda kurs i lufttätt byggande med praktiska övningar på föreningens byggård i Kista. Under vintern kommer en demonstrationsbyggnad att uppföras för att ge byggare förståelse för och praktisk erfarenhet av att bygga lufttätt. Huset byggs i två delar: en byggs med traditionell teknik och en med optimal lufttät teknik.

–  Passivhus kommer snart att tillhöra vardagen för byggföretagen, säger Elisabeth Martin, VD Stockholms Byggmästareförening. Vi vill ge våra medlemmar möjlighet att ligga steget före i konkurrensen.

Demonstrationsbyggnaden kommer att ge möjlighet till jämförelser mellan traditionell byggteknik och lufttätt byggande.

–  Vi bygger in mätutrustning för att undersöka skillnaderna i energieffektivitet. Så många konstruktionsdetaljer som möjligt kommer att göras synliga, så att våra kursdeltagare själva kan se vilken skillnad rätt byggteknik gör, säger Susanne Ekosander, ansvarig för kursverksamhet och BF9K på Stockolms Byggmästareförening.

Kursen Bygg lufttätt på rätt sätt har tagits fram i ett samarbete mellan Lars Hammarborg, kursledare, Mattias Bennarp, Isover, och Susanne Ekosander, kursansvarig Stockholms Byggmästareförening

För mer information, kontakta Anneli Albertsson,  073-616 12 75, anneli@stockholmsbf.se

Läs mer på www.stockholmsbf.se.

Stockholms Byggmästareförening är en lokal branschorganisation för bygg- och anläggningsföretag. Föreningen har ca 880 medlemsföretag och tillsammans med Södertälje och Gotland uppgår antalet medlemmar till ca 975 medlemsföretag.