Nya medlemmar i Stockholm Science City Foundations Vetenskapliga Råd

Stockholm Science City Foundations (SSCi) Vetenskapliga Råd får nya medlemmar när nu Sten Lindahl, FoUU-direktör vid Karolinska Universitetssjukhuset går in som medlem samt KI tillsätter Juha Kere Professor, Institutionen för Biovetenskaper och Näringslära samt Anna Wedell Professor, Institutionen för Molekylär Medicin och Kirurgi.

Vetenskapliga rådet bildades 2006, med medlemmar utvalda av respektive universitets rektor och Stockholms läns landsting. Rådet har både en rådgivande funktion, en förankrande roll gentemot universiteten och dess forskare, och en gemensam roll med SSCi utvecklingen av interdisciplinära projekt.

Sten Lindahl tjänstgjorde tidigare som FoUU-chef/biträdande sjukhusdirektör på Karolinska Sjukhuset där han anställdes redan 1990 som professor och överläkare inom anestesiologi och intensivmedicin. Han är idag även ordförande i FoUU (forskning, utveckling och utbildning) - gruppen på Karolinska Sjukhuset samt ledamot i Nobelförsamlingen.

Fakta rådet:

SSCi:s Vetenskapliga Råd består av följande medlemmar:

Juha Kere, Professor, Institutionen för Biovetenskaper och Näringslära, Karolinska Institutet
Anna Wedell, Professor, Institutionen för Molekylär Medicin och Kirurgi, Karolinska Institutet
Stefan Ståhl, Dekan för Skolan för bioteknologi, Kungliga Tekniska Högskolan
Jens Lagergren, Professor på Skolan för Datavetenskap och kommunikation, Kungliga Tekniska Högskolan
Stefan Nordlund, Dekanus för Naturvetenskapliga fakulteten och
Studierektor för forskarutbildning, Institutionen för biokemi och biofysik, Stockholms universitet
Juni Palmgren, Professor i biostatistik, Matematisk statistik och försäkringsmatematik, Stockholms universitet
Gunilla Hedlin, Professor på Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska Universitetssjukhuset
Sten Lindahl, Professor, FoUU-direktör Karolinska Universitetssjukhuset

För ytterligare information kring rådet, kontakta: