88-åriga Barbro Jämtmark har gjort comeback på fotbollsplanen.

Gåfotboll främjar folkhälsan

Hela 17 lag ställde upp i höstens gåfotbollsturnering som genomfördes på Stuvsta IP med mix- och herrlag för 60-plussare. I vanlig ordning ett fantastiskt engagemang hos spelare och domare, både vinnarskallar och de som spelar mest på skoj får plats. 88-åriga Barbro Jämtmark var med när Hammarby damfotboll startade på 1970-talet och har genom gåfotbollen gjort comeback på planen.

StFF samarbetade denna gång med Stuvsta IF som agerade värdar föredömligt. Ett välfyllt café och Stuvsta-profilen Bosse Henriksson i matchkläder, märkbart trött efter dagens första match.

- Gåfotboll är verkligen jobbigt, konstaterar Henriksson.

När lagen samlades oroade regntunga moln, men det viftades snabbt bort av deltagarna. Kläder efter väder anammades och spelarna var taggade till tänderna. Kring planerna hördes hejarop men också en och annan välmenande instruktion till en lagkamrat – och möjligen någon svordom. För det är ju så, att vinnarmentaliteten inte har någon begränsad ålder. Det kan hända att domarna drog på smilbanden emellanåt, för att bli avblåst för att man springer är ibland svårt att acceptera. Annars var det riktigt god stämning, domare och spelare emellan.

Nivån på spelarna är högst blandad, här fanns spelare som Hammarbys Stefan Zetterström och Viksjös Claes Henriksson (även gåfotbollsambassadör) som ofta är med och spelar med det inofficiella gåfotbollslandslaget.

- Det är riktigt kul att spela med landslaget! Där har jag också fått lära känna nya kompisar, som han här, säger Zetterström och pekar på Henriksson.

Mestadels består spelarna av dem som prioriterar glädje och gemenskap, som kanske inte tar en förlust så allvarligt. 88-åriga Barbro Jämtmark är tacksam över att hon fortfarande kan spela fotboll. Hon var en av pionjärerna när Hammarbys damfotboll startade på 1970-talet.

- Jag började spela gåfotboll i Tyresö 2019, men när jag hörde att Hammarby hade startat gåfotboll, blev det av nostalgiskäl ett byte dit, berättar Jämtmark.

När motståndarna får höra om Barbros aktningsvärda ålder, blir de mäkta imponerade.
- Jag som precis har fyllt 60 men har ont precis överallt, erkänner en spelare och konstaterar också att det är det värt.

Det är idel glada miner när höstens turnering är till ända. En önskan om fler turneringar av samma slag delges StFF-personalen på plats. Ett stort tack till alla fantastiska spelare, ledare, domare och dagens arrangör Stuvsta IF. Det här gör vi om!