Ny etapp genomgångsbostäder invigs i Västertorp

De första hyresgästerna flyttade in i kvarteret Bjällerkransen i september förra året – nu står en etapp med ytterligare 23 lägenheter klara. Stockholmshem bygger totalt 276 lägenheter som kommer att förvaltas av SHIS Bostäder. De nya lägenheterna kommer att hyras ut till bostadslösa familjer, dels nyanlända invandrare och dels familjer placerade av socialtjänsten.

Stockholmshem har ett särskilt uppdrag från Stockholms stad att bistå SHIS Bostäder i deras verksamhet att erbjuda hyreskontrakt till personer som har svårigheter att få ett eget hyreskontrakt på den ordinarie bostadsmarknaden. Den nya etappen lägenheter i Västertorp består av totalt 23 lägenheter fördelat på 2:or och 3:or. Hela kvarteret beräknas var färdigbyggt i slutet av 2016.

- I över 50 år har SHIS Bostäder ordnat med anpassade boenden för stadens bostadslösa medborgare, säger Mounia Benbouzid (MP), ordförande för SHIS Bostäder. Med vår nya fastighet i Västertorp går det moderna SHIS ett steg ytterligare i att arbeta aktivt för att boendet blir integrerande på alla plan. Genom att blanda olika typer av människor i olika åldrar och i olika skeenden av livet, motverkar vi den segregering och känsla av utanförskap som lätt uppstår i ett kategoriboende.

- Samhället består av skillnader och olikheter, det måste även bostadsmarknaden göra, säger Kadir Kasirga (S), ordförande för Stockholmshem. Alla som bestämmer att bosätta sig i Stockholm oavsett bakgrund och plånbok skall känna sig välkomna. De kommunala bostadsbolagens huvuduppdrag är att bygga hyresrätter för alla. Därför är det extra glädjande att just Stockholmshem får vara med och bidra till att utveckla våra stadsdelar med bostäder åt alla.

SHIS styrelseordförande Mounia Benbouzid (MP) och Stockholmshems styrelseordförande Kadir Kasirga (S) inviger Bjällerkransen, Västertorpsvägen 89, fredagen den 17 april, kl 12.00.

Välkomna!

Kontakt på plats:
Anki Jonsson, enhetschef SHIS Bostäder, 076-124 81 83 anki.jonsson@shis.se

För mer information:
Mounia Benbouzid (MP), ordförande SHIS Bostäder,073-590 31 34
Kadir Kasirga (S), ordförande Stockholmshem, 076-129 00 95

SHIS Bostäder (Stiftelsen hotellhem i Stockholm) är Stockholms Stads bostadssociala resurs och har kommunfullmäktiges uppdrag att tillhandahålla genomgångsbostäder till bostadslösa inom Stockholms Stad som av sociala och/eller ekonomiska skäl för tillfället inte kan få en egen lägenhet på den ordinarie bostadsmarknaden.

Stockholmshem är ett av landets största bostadsföretag med ca 25 000 lägenheter och ägs av Stockholms stad. Ett av Stockholmshems uppdrag från ägaren är att bistå SHIS Bostäder i dess verksamhet.

• shis
  • västertorp

Hos AB Stockholmshem bor ca 48 000 hyresgäster. Sedan 1937 har vi skapat nya kvarter
och hem till nya och gamla stockholmare. Stockholmshem är ett av landets största bostadsföretag och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Fastighetsbeståndet omfattar drygt 25 000 bostäder och 3 000 lokaler.