Årets äventyrare 2014

Årets äventyrare 2014

Det blev Pierre Olsson och Caroline och Johanna Davidsson som får ta emot priset för Årets manlige respektive kvinnliga äventyrare 2014. Priset för Decenniets äventyrare 1950-1959 går till Gillis Billing.

Syftet med Årets äventyrare är att lyfta fram och tydliggöra äventyret som ett fenomen samt lusten och drivkraften att satsa och genomföra. I dag blev det klart att Pierre Olsson och Caroline och Johanna Davidsson får ta emot det ärofyllda priset som 2014 års manlige respektive kvinnliga äventyrare. Priset delas ut under en prisceremoni imorgon på Vildmarksmässan kl 13.00. Utmärkelsen har tidigare delats ut till bland andra Ola Skinnarmo, Vera Simonsson, Renata Chlumska, Fredrik Sträng och Rune Larsson.

Årets manlige äventyrare Pierre Olsson nådde efter tre dagars klättring längs Slovenian route toppen av den 6 286 meter höga granitpelaren Nameless Tower i Pakistan, något som placerar honom på listan över de största, svenska bedrifterna i Himalaya genom historien. Pierre klättrade i ett svenskt-spanskt team och de nådde alla toppen genom att klättra i alpin stil och utan att använda fasta rep.

Årets kvinnliga äventyrare har som första svenskar korsat Grönland från syd (Narsaq) till norr (Qaanaaq) non-stop. Caroline och Johanna Davidsson har visat på stor erfarenhet genom att genomföra en 230 mil och 36 dagar lång expedition med skidor och kite över hela inlandsisen. De har visat att det går att genomföra en stor expedition bredvid heltidsjobb och att äventyr ska vara roligt.

Dessutom delas priset för Decenniets äventyrare 1950-1959 ut imorgon. Gillis Billing var pionjären som upptäckte klättring i Frankrike, Österrike, Schweiz, Iran, Skottland och England i en tid då intresset för klättringen i Sverige knappt var väckt. Han var dessutom elitgymnast och dansare och utvecklade tidigt egen utrustning för att kunna genomföra sina äventyr. Som bevis på hans entusiasm och strävan efter att upptäcka nya områden genomförde han klättringsresor till svåråtkomliga områden som Svalbard och Grönland. Något han på 50-talet var en av de första att göra.

För mer information, se www.aretsaventyrare.se.

För mer information, fler bilder och intervjuförfrågningar kontakta;
Fredrik Erixon, 0708-930 355, fredrik@aretsaventyrare.se
Dennis Svärd, PR, 0704-804 094, ds@mandel-consulting.com

Om Årets äventyrare
Utmärkelsen Årets Äventyrare startade 2005, och varje år utses en manlig och en kvinnlig vinnare för enastående prestationer inom begreppet äventyr. Det finns människor som utför de mest häpnadsväckande äventyr under året och genom utmärkelsen vill vi belysa den lust och beslutsamhet som dessa människor besitter och som visar att ingenting är omöjligt.

För att bli nominerad till Årets Äventyrare ska man ha genomfört ett äventyr ute i naturen någonstans i världen under det senaste året. De nominerade behöver inte vara kända sen tidigare, utan utmärkelsen är öppen för alla.

Priset består av äran och erkännandet av bedriften och vinnarna presenteras i samband med Vildmarksmässan varje år.

I årets jury sitter Fredrik Erixon, Glenn Mattsing, Dennis Svärd, Lars Cronlund, Anna Rindefjell, Anette Andersson, Oskar Kihlborg, Erik Ahlström och Henrik Bunge.

Vildmarksmässan hålls 6 - 8 mars på Stockholmsmässan i Älvsjö. För mer information om mässan besök www.vildmarksmassan.se eller kontakta:

Patrik Löwstedt, projektchef Vildmarksmässan, 070-789 43 61, patrik.lowstedt@stockholmsmassan.se

Catarina Oscarsson, pressansvarig, 070-789 43 66, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se