Årets äventyrare koras på Explore Outdoor på Stockholmsmässan

Årets äventyrare koras på Explore Outdoor på Stockholmsmässan

En ensamseglare som korsat Atlanten, en ultralöpare som sprungit Kungsleden rekordsnabbt och en 81-åring som paddlat från Ryssland. Det är några av de nominerade till Årets äventyrare - den mest prestigefyllda utmärkelsen i den svenska äventyrsvärlden. Bland tidigare vinnare finns exempelvis Fredrik Sträng, Renata Chlumska och Ola Skinnarmo. Utmärkelsen delas ut under mässan Explore Outdoor som pågår den 22-24 mars.

Sammanlagt delas tre priser ut. Förutom Årets manliga äventyrare och Årets kvinnliga äventyrare, som årligen premierar enastående prestationer inom begreppet äventyr, utses också Decenniets äventyrare, som uppmärksammar historiska äventyrsbragder. Det sistnämnda priset går till en person som genomfört svenska expeditioner som varit banbrytande, både i Sverige och internationellt. Denna gång handlar det om 1910-talet.

– Vi är en ganska liten äventyrsnation, inte så stor som exempelvis Norge, Storbritannien och Frankrike, men vi har många duktiga äventyrare som gjort härliga äventyr och som förtjänar att uppmärksammas. Det var därför vi instiftade priset år 2005. Det är en höjdpunkt för alla inom äventyrsvärlden när pristagarna kommer till mässan, träffar besökarna och håller föreläsningar, säger Fredrik Erixon, grundare av priset.

– Även folkets röster räknas in som en viktig del i utmärkelsen. Förra året var det nästan 4000 röster och i år har vi redan räknat in 3500 lagda röster. Så visst finns det ett stort intresse för våra äventyrare, säger han.

Priserna delas ut lördagen den 23 mars kl.13.00 på Äventyrsscenen.

Nominerade till Årets Äventyrare 2018:

Tim Bogdanov
På 8163 meters höjd i Nepal, Himalaya hittar du toppen av Manaslu – världens åttonde högsta berg. På samma plats hade du den 27 september hittat Tim Bogdanov. Efter flera veckors kamp nådde Tim sitt livs första topp över 8000 meter. Att han gjorde det utan syrgas gör inte bedriften mindre. Samma år hann Tim också med det högsta berget i centrala Asien (7495 m) – och bestämde sig för att besöka fotbolls-VM med cykel från hemstaden för att se Sverige spela och vinna mot Sydkorea.

Hjalmar Fries
Pilgrimspaddlaren Hjalmar Fries hamnade på löpsedlarna redan 2015 då han 78 år ung paddlade från Stockholm till Nidarosdomen i Trondheim. Den norska kungen Olav Haraldsson gjorde en liknande resa år 1015, men från Novgorod i Ryssland. Hjalmar ville inte vara sämre. Under 2018 har Hjalmar upprepat kung Olav Haraldssons resa på över 200 mil. I en kajak. Vid 81 års ålder. Inte ens den ryska kustbevakningen kunde stoppa honom.

Erik Sander
"Min fasta övertygelse är att jag - och alla andra - behöver röra på sig, annars ruttnar man” sade Erik Sander och sparkade iväg på sin longboard. Två månader och 500 mil senare hade han lämnat Smygehuk i söder, brutit ihop i norrländska Karesuando, och kämpat tillbaka Smygehuk. På ryggen hade han 25 kilo packning och i knoppen ett tjockt pannben. Samma distans fågelvägen och man hamnar i Khartoum - huvudstaden i Sudan. Erik gjorde resan för att utmana sig själv, fysiskt såväl som mentalt, leva ute i naturen och inspirera, men också för att lyfta och uppmärksamma forskningen kring sin sjukdom MS.

Gustav Eriksson
Den 6 februari 2018 startade Gustav Eriksson sitt livs (hittills) största äventyr. Ensam på ett par skidor lämnade han Treriksröset med Grövelsjön som slutdestination. Sträckan på 130 mil över vildmark och fjäll kallas för Vita Bandet och tog Gustav 69 dagar att genomföra. Gustav nöjde sig inte där utan cyklade till norska gränsen där han påbörjade Havspaddlarnas Blåa band. Från norska Svinesund paddlade Gustav till Haparanda. De 230 milen tog honom 76 dagar att genomföra. Återigen en cykeltur (tillbaka till Treriksröset) för att påbörja sista delen av äventyret: det Gröna bandet – samma sträcka som det Vita bandet men till fots. 63 dagar och 130 mil senare gick Gustav i mål efter ett äventyr på 208 dagar och cirka 600 mil till fots, i kajak och på skidor.

Betty Hedman
Betty har som helt nybörjare under ett år skidat, cyklat, paddlat och vandrat i olika etapper runt Sveriges gränser, med start och mål i Grövelsjön. Utan färdiga tidsplaner och istället med lust och känsla som kompass har hon på egen hand tagit sig längs hela vårt rikes gräns.

Emelie Forsberg
Emelie Forsbergs mål sommaren 2018 var att genomföra lappländska Kungsleden som snabbaste person någonsin. Den tidigare snabbast registrerade tid hade den norska ultralöparen Sondre Almdahl som klarade de 450 kilometrarna på 6 dagar, 2 timmar och 51 minuter. När Emelie passerade mållinjen hade hon klarat av samma distans på 4 dagar och 21 timmar. Nästan 10 mil om dagen och ungefär 1 dag och 6 timmar snabbare.

Emma Ringqvist
I juni kom hon hem från en 9 månader lång resa ensam ombord i sin knappt 10 meter långa segelbåt, Caprice. Efter att ha seglat över Atlanten till Brasiliens kust, och sedan vidare ner till världens mest fjärran bebodda ö, Tristan da Cunha, seglade hon non-stop och utan fungerande motor från Sydatlanten och över ekvatorn till Skottland, en resa på 67 dygn.
Sammanlagt spenderade Emma 164 dagar ensam till havs helt utelämnad till sin egen förmåga och havets krafter.

Linnea Nilsson
30 juni 2018 tog Linnea Nilsson det första paddel-taget i kanoten som skulle ta henne och hennes sällskap från Käringsjön i Härjedalen till Långedrag i Göteborg. Sträckan är över 800 kilometer och anses vara nordens längsta vattenväg. I mål kom de 31 dagar senare efter en hel del zick-zackande bland färjor och utmanövreringar av forsar.

Mässan Explore Outdoor äger rum på Stockholmsmässan 22-24 mars. Parallellt pågår även Nordiska trädgårdar, Nordens största trädgårdsmässa.

Mer information: Läs mer om Årets Äventyrare
Läs mer om mässan Explore Outdoor

För mer information kontakta:
Fredrik Lösnitz, projektledare Explore Outdoor, fredrik.losnitz@stockholmsmassan.se 08-749 43 44
Fredrik Erixon, Årets Äventyr AB, fredrik.erixon@drivereklam.se, 0708-93 03 55