Årets digitala seminarieprogram tar upp dagens viktigaste frågor inom design och arkitektur

Hur bygger vi mer hållbara städer och samhällen? Hur skapar vi nytänkande och vinstdrivande möbelföretag i en cirkulär ekonomi? Med temat BEing a Game Changer tar Stockholm Design & Architecture Talks grepp om de viktigaste frågorna branschen står inför just nu. Det digitala eventet, producerat av Stockholm Furniture & Light Fair pågår 8-10 februari.

Dezeens grundare Marcus Fairs håller i en rad paneler, liksom journalisten Katie Treggiden. Katie är aktuell med boken Wasted – When Trash Becomes Treasure och driver den framgångsrika podden Circular, som utforskar cirkulära flöden och återbruk. Designstudion Front visar sitt senaste gedigna research-projekt och berättar om kommande samarbeten och inredningsarkitekten Åke Axelsson - aktuell med utställningen Talking to Åke på Sven-Harrys Konstmuseum - talar om hållbarhet och ansvar när han tar emot i sin ateljé och verkstad i Engarn utanför Stockholm. Doconomy visar hur man mäter en möbels klimatpåverkan och den Mexico-baserade formgivaren Fabien Cappello berättar om sin studio och sin relation till objekt. Bland paneldeltagarna finns Maria Uggla, chefsdesigner på Polestar, journalisten och curatorn Beatrice Galilee från plattformen The World Around och Nora Eslander, kommunikationschef, Renewcell.

Programmet finns här och samtliga seminarier sker på engelska.

Tre av seminarierna under dagarna är;

February 8 ”Designing sustainable cities”
10:30 - 11:00

How do we design and build more sustainable cities? What are the main challenges ahead and how are they affecting the architectural practice? What changes are needed in the industry - and how do we change our mindset from constantly building new structures to instead preserve and restore existing buildings?
Moderator: Marcus Fairs
Panelists: Beatrice Galilee, Duncan Baker-Brown

February 9 ”Studio visit: Åke Axelsson”
10:30 - 11:00

We visit the the iconic Swedish interior architect, cabinet maker and furniture designer Åke Axelsson (b. 1932) in his atelier and workshop outside of Stockholm. Axelsson has designed and built more than 200 chair models during his 60-year career. His main focus has been interiors for spaces where we can meet, be it libraries, restaurants, town halls or churches, museums and cafés. His furnitures were often born out of specific interiors and then put in production, but he has also focused on producing as sustainable and resourceful furniture as possible.
With: Åke Axelsson and Hanna Nova Beatrice

February 10 ”Design for the Metaverse”
11.30-12.00

Since Facebook announced their name change to Meta, the conversation around the metaverse has reached the mainstream. Already, 3 billion people are defined as gamers, and the next step for virtual environments are likely to be workspaces, with Microsoft leading the way. What does it mean for designers and architects when furniture, fashion, and art is becoming fully digital, selling for millions? How do we design mindful spaces for the generations to come?
Moderator: Konrad Olsson
Panelists: Andrés Reisinger, Emma Ridderstad, Laura Olin

Catarina Oscatsson, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 070 789 43 66

Stockholmsmässan är Nordens största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor, hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och events per år. Mäss- och kongressanläggningen är certifierade enligt ISO 20121 – hållbarhet vid evenemang och är den till ytan största med sina 70 000 kvm utställningsyta.