Årets monter – en svensk lada

Årets monter – en svensk lada

Stockholmsmässan bygger Sveriges coolaste montrar.
I den prestigefyllda tävlingen på The Golden Square Awards blev det en dundrande seger.
Vinnaren: En klassisk svensk lada.

Det hetaste i montervärlden just nu verkar vara en hederlig och luftig svensk lada.

Byggnationen av ”The Barn” – Tarketts monter på Stockholm Furniture & Light Fair 2016 – var en utmaning som hamnade på designavdelningen på Stockholmsmässan.

– Eftersom kunden ville lansera ett trägolv, ville vi skapa en varm och gedigen känsla som skulle kännas ombonad och också lite cool, berättar Malin Marceau, designern som fick priset tillsammans med säljaren Maria Rossetti.

Montern i sig var uppbyggd i klassisk svensk stil i form av en lada med träparkettgolv på golvet, väggarna och i taket. För att skapa stämning blev ljussättningen extremt viktig och därför valde man att till exempel täcka taket med svart mesh för att stänga ute övrig belysning.

– Men det roligaste av allt var själva Tarkett-loggan som vi gjorde av 1000-tals handsmidda spikar som spikades för hand enligt en gigantisk mall, berättar Malin Marceau.

Stockholmsmässan var nominerad i kategorin montrar på 50-100 kvadrat och vinnaren utsågs genom röstning av både experter och allmänhet.

Det var andra gången Stockholmsmässan vann ett pris för en monterdesign. Förra gången var år 2013 när Stockholmsmässan vann pris för en installation vid entrén till Vildmarksmässan. För Malins och Marias gäng är priset för ”Årets monter” ett bevis på att Stockholmsmässan levererar på en väldigt hög nivå.

– Det är roligt att visa att vi är duktiga och kan erbjuda kunskap som slår ut konkurrenterna.

För mer information, kontakta:
Helena Nilsson, kommunikationschef, helena.nilsson@stockholmsmassan.se, 08-749 44 19