Centrala branschfrågor präglar Nordbygg 2018

Centrala branschfrågor präglar Nordbygg 2018

Den svenska samhällsbyggnadssektorn har många frågor på agendan. Innovativ utveckling, nya krav på beställarrollen och rekrytering är tre av dem. Kunskapsarenan Nordbygg 2018 ser till att dessa, och andra, lyfts fram och diskuteras.

Nordic ConTech är samhällsbyggnadssektorns nya plattform för innovativ utveckling. Bakom konceptet står Svensk Byggtjänst och Smart Built Environment-projektet Bygg 4.0 med Nordbygg som partner. Här visas nya lösningar för framtidens samhällsbyggnad. Parallellt förs en dialog mellan branschens aktörer, startups/innovatörer och finansiärer.

Den breda lanseringen av konceptet Nordic ConTech sker på Nordbygg 2018 med egen monter, utställning och möten mellan branschens aktörer, startups/innovatörer och finansiärer. Från montern, AG:70, utgår varje dag guidade turer till några av de mest innovativa utställarna. Innovationstemat förstärks ytterligare med ”dagens talare” från spjutspetsföretag. Varje framträdande föregås av en presentation av Nordic ConTech.

Nya krav på beställare

Med en byggsektor som blir allt mer komplex ökar kraven på beställarens kompetens. Det har lett till att beställarrollen kommit att bli en av de stora frågorna för den svenska samhällsbyggnadsbranschen. Som en viktig branschaktör tar Nordbygg en central roll och agerar för att mässan ska bli en plats för kunskap och utbyte av viktiga insikter.

Beställarrollen som infallsvinkel utgör också röd tråd när Nordbyggs spanare delar med sig av sina betraktelser över byggsektorn i korta filmade inslag.

En av spanarna är Tommy Lenberg, VD för Byggherrarna. Han menar att beställare allt mer måste tänka på funktionskraven. Det kan till exempel ske genom att redan i anbudsskedet lägga in det som en del av utvärderingen.

Tommy Lenberg ser också en utveckling där de större byggföretagen inrättar egna spaningsgrupper. Målet är att blicka framåt och identifiera beteenden hos brukare för att som byggföretag kunna möta nya krav och även tillgodogöra sig ny teknik.

Fixa rekryteringsbehovet på Nordbygg

Även rekrytering och vidareutbildning är centrala frågor för den svenska byggsektorn. Som ett stöd för branschen arrangeras på Nordbygg 2018 Student- och Rekryteringsdagen den 10 april. Satsningen genomförs i samarbete med fackförbundet SACO. Ett annat initiativ är Kunskaps- och karriärstorget dit de som är nyfikna på byggbranschen, är välkomna.

– Nordbygg finns till för att skapa nytta för branschen. Därför är rekrytering och vidareutbildning viktiga inslag på mässan. På vårt nya kunskaps- och karriärstorg samlas utställare som erbjuder branschspecifika yrkes- och vidareutbildningar. Här kan den som vill vidare i sitt yrke, eller hitta ett nytt, få kontakter, kunskap och inspiration, säger Margaretha Karlsson, operativ projektledare, Nordbygg.

För mer information besök http://www.nordbygg.se eller kontakta:

Peter Söderberg, projektchef
peter.soderberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 93