Dags att utse vinnaren av Nordbyggs guldmedalj 2016

Dags att utse vinnaren av Nordbyggs guldmedalj 2016

Snart är det dags att återigen dela ut Nordbyggs guldmedalj för årets bästa produktnyhet. Nu är det klart vilka tio kandidater som är nominerade och röstningen är igång. Vinnaren koras på Nordbygg torsdagen den 7 april. Nordbygg äger rum 5-8 april på Stockholmsmässan.

Nordbyggs guldmedalj för årets bästa produktnyhet instiftades av Nordbygg, tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst och delades ut för första gången år 2010.

Förra året gick Nordbyggs guldmedalj till Deflamo för företagets miljövänliga och biologiskt nedbrytbara flamskyddsmedel Apyrum. Och nu ska det avgöras vilket företag som lanserat den mest innovativa produktnyheten under det senaste året, och som därmed ska få 2016 års medalj.

Så röstar du på din favorit
Reglerna är desamma som tidigare år. Bidragen är hämtade från ”Topplistan” som löpande publiceras i tidningen Byggindustrin. Byggindustrins redaktion har sedan valt ut de tio nominerade.

Alla kan nu rösta på sina favoriter via www.byggindustrin.se/guldmedaljen2016

Röstningen pågår fram till och med måndagen den 4 april klockan 18.00.

Prisceremoni på Nordbygg
”Folkets röst” vägs sedan in i juryns slutgiltiga beslut, som presenteras i samband med prisceremonin på Nordbygg 2016 torsdagen den 7 april på Stockholmsmässan.

I juryn ingår: Erik Hellqvist, vd på Svensk Byggtjänst (ordförande), Staffan Åkerlund, chefredaktör på tidningen Byggindustrin, Peter Söderberg, projektchef för Nordbygg, Monica Björk, vd på Byggmaterialindustrierna, Björn Florman, Materialbiblioteket och Jörgen Hallström, kommunikationskonsult inom samhällsbyggnad på Cloudberry Urban Souls.

Här är de nominerade bidrag som tävlar om Nordbyggs guldmedalj 2016!
Nedan finns korta beskrivningar av de tio nominerade produkterna. Mer information om dem finns på www.byggkatalogen.se från Svensk Byggtjänst.

Byggledningssystem i 3D-format

En mjukvara och en hårdvara som i grunden är en systemkamera kryddat med ett specialdesignat fisheye-objektiv kanske är framtidens byggledningssystem? Doc360 dokumenterar byggobjekt med 720 graders sfäriska bilder och har flera funktioner där betraktaren kan orientera sig som om denne fysiskt var på plats.
www.doc360.se

B
Sju fläktar i en

Den svensktillverkade fläkten, Klimat K7, har sju olika funktioner i en, vilket gör att den smidigt kan anpassas till bostadens olika ventilationsbehov. Funktionerna justeras med en multifunktionsväljare och fläkten är tystgående och drar endast tre watt.
www.klimatfabriken.se

Hänglås med skyddad bygel

Coverlock är ett hänglås med en snillrik konstruktion där bygeln är dold. Det genialiska med låset är att det alltså inte finns någon bygel att klippa, bryta eller såga sönder. Låsets cylinder är dessutom utbytbar och borrskyddad.
www.safee.se

Andningsskydd med självjusterande fläkt

Andningsskyddet Tiki är en svensk uppfinning. Enligt tillverkaren Facecover, är produkten det första fläktassisterande andningsskyddet med en återvinningsbar mask, som dessutom är enkel att byta ut. Masken klarar den högsta skyddsklassen TMP3 och justerar själv flödet av luft, beroende på hur hårt du andas för att konstant ge ett litet övertryck.
www.facecover.se/sv/

Hörselkåpa med extra allt

3M PELTOR WS LiteCom är 3M:s mest flerfunktionella hörselkåpa. Kåpan lever upp till byggarnas allra viktigaste krav, som att stänga ute bullret och samtidigt smidigt kommunicera med kollegerna. Men det går även bland flera andra funktioner att strömma musik och radio över nätet, och kommunicera via kommunikationsradio.
www.3msverige.se

F
Armerarens bäste vän

Japanska Max-Re-Bar-Tier är världens första batteridrivna najmaskin. Maskinen är enligt tillverkaren tre gånger snabbare än en najmaskin som kräver manuell najning. För dig som inte vet används en najmaskin för att binda samman armeringsjärn.
www.ergofast.se

Ankarmassa med rätt miljökänsla

50 - 85 procent av Fischers ankarmassa Fis Green 300 T innehåller förnyelsebar bioråvara i stället för petroleum. Det betyder att ankarmassan går samma gröna väg som företagets miljöpluggar. Ankarmassan har, enligt Fischer, mycket bra utdragsvärden och kan användas till de flesta typer av applikationer.
www.fischersverige.se

H
Kapmaskin i 4-takt

Det finns en rad fördelar att använda en kapmaskin med en fyrtaktsmotor: Låga utsläpp och låg bränsleförbrukning, men även minskade bullernivåer. Maskinen, med det minst sagt svårtolkade namnet EK7651H, har dessutom låga vibrationer och en automatisk dekompressionsventil, som ger mer kraft vid start av motorn.
www.makita.se

Lysande varselsele

Varselsele som lyser upp den egna arbetsytan samtidigt som den gör användaren synlig för sin omgivning. Den svenska uppfinningen 4light Worker är LED-bestyckad, batteridriven och vattenavvisande. En viktig skillnad mot reflexvästar som kräver motljus är att en varselsele syns bra i alla ljusförhållanden.
www.4light.se

Vägdoktorn ställer diagnos

Roadscanners Road Doctor Survey Van är en undersökningsbil som används för att kontrollera vägbanor och underlag samt ställa problemdiagnoser. Bilen är till bredden packad med teknisk utrustning som laserscanner, georadar, värmekamera, 3D-accelerometer och digital videokamera.
www.roadscanners.com

För mer information besök www.nordbygg.se eller kontakta:
Peter Söderberg, projektchef, peter.soderberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 93
Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 43 66