Framgångsrik premiär för Materialdagen

Framgångsrik premiär för Materialdagen

Den 21:a mars attraherade den nya Materialdagen besökare från landets främsta arkitektkontor, teknikkonsulter och designer till Stockholmsmässan för en halvdags intensiv kunskapsinhämtning, inspiration och nätverkande. Gemensamt för dem alla var behovet att på en och samma plats och vid ett och samma tillfälle bli uppdaterade om så många materialslag som möjligt.

– Arkitekter, designer och produktutvecklare har ett ständigt behov av information om material. Problemet har varit att det tar tid att samla in sådan information och samtidigt som arkitekt debitera timmar av kunden. Med Materialdagen hjälper vi till med att så effektivt som möjligt förpacka informationen, säger Björn Florman, projektchef för Materialbiblioteket.

Besökarna kunde ta del av föreläsningar om stål, glas, plast, betong och trä; allt anpassat för målgrupperna arkitekter och designer. De kunde också träffa färgtrendexperten Richard Prime från Oversight Trends, som visade och förklarade exempel på kommande färgtrender. Och det var helt klart att konceptet landade väl: rappt, effektivt och inspirerande var några kommentarer som fälldes under dagen.

– Materialdagen var ett bra sätt att hålla sig uppdaterad med det senaste. Vi har ett butiksprogram där vi är ganska strikta men behöver hitta nya inredningsenheter för att lyfta fram vissa kampanjer, till exempel när vi ska exponera det alkoholfria sortimentet. Skulle jag önska mig något mer till nästa gång så hade det varit att kunna ta med mer materialprover hem, det är alltid bra att kunna visa för kollegor, säger William Rodriguez som är byggnadsingenjör och butiksutformare på Systembolaget.

– Vi vet nu att vi med innehållet i Materialdagen har träffat rätt och där därför kommer vi genomföra evenemanget på nytt. Redan 3-4 december i år är det dags igen, säger Björn Florman.

För mer information kontakta:

Björn Florman, projektchef Materialbiblioteket Stockholmsmässan, 070 - 789 44 82, bf@materialbiblioteket.se

Helena Nilsson, kommunikationschef, 070 – 789 44 19, helena.nilsson@stockholmsmassan.se

Om Materialdagen:

Materialdagen genomfördes för första gången 21 mars 2013 och produceras av Materialbiblioteket på Stockholmsmässan. Evenemanget riktar sig till yrkesverksamma arkitekter, designer, konstruktörer och produktutvecklare. Materialdagen är ett samarbete mellan Materialbiblioteket på Stockholmsmässan och branschorganisationerna Trä & Möbelföretagen, Skogsindustrierna, Svensk Planglasförening, Glasbranschföreningen, Svensk Betong, Entreprenörföretagen, Stålbyggnadsinstitutet samt Plast & Kemiföretagen. Hela programmet finns på www.materialbiblioteket.se.

Om Materialbiblioteket på Stockholmsmässan:

Materialbiblioteket har sedan starten 2005 rådgivit ledande arkitekter, designer och produktutvecklare i frågor som rör materialtrender och materialval ur ett strategiskt perspektiv. Bland kunderna märks bland andra Sony Europe, Scania, Sandvik, BASF, DuPont, IKEA, NoPicnic, Veryday (Ergonomidesign) och landets större arkitektkontor. Materialbiblioteket föreläser också regelbundet på designhögskolor i Sverige och i Europa.

Sedan 2012 ägs Materialbiblioteket av Stockholmsmässan. Där finns också den permanenta materialutställningen med fler än 2000 olika materialprover. I samma utställning finns även en rad branschorganisationer representerade med aktuella material och bearbetningsmetoder. Materialbiblioteket är öppet året runt och är gratis att besöka för yrkesverksamma.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.