Framtidens färg- och materialtrender visas på Stockholm Furniture & Light Fair

Framtidens färg- och materialtrender visas på Stockholm Furniture & Light Fair

Framtida trender som bottnar i svensk designtradition visas när Materialbiblioteket gör en utställning på Stockholm Furniture & Light Fair 5-9 februari. Utställningen vänder sig till yrkesverksamma arkitekter, designers och marknadsförare och är framtagen i samarbete med Oversight Trends.

Utställningen som heter ”Architects view on: Future Scandinavian Colour and Material Trends”, visar framtidens färg- och materialtrender sedda ur ett Skandinaviskt perspektiv. Framtida trender konkretiseras med hjälp av färgpaletter och sammanlagt trettio olika materialslag i en upplevelsebaserad utställning.

– Designers och arkitekter lever sina yrkesliv med att förstå och tolka framtiden. En produkt som formges idag kanske inte kommer ut på marknaden förrän om 3-5 år. Därför är det viktigt för designern att ta del av relevant forecasting som rör kulörer och material. Att konkretinformation om både färger och material presenteras på det här sättet är helt nytt, sägerOliver Schmidtsom driver Materialbiblioteket på Stockholmsmässan.

Trenderna som presenteras i utställningen är bland annat ett resultat av djupgående workshops med en panel bestående av Sveriges just nu mest spännande formgivare, en daglig kontakt med eliten inom svensk design och arkitektur samt bevakning av forskning kring material världen över.

– Arkitekter och designers från hela världen besöker Stockholm Furniture & Light Fair för att få en samlad bild av skandinavisk design. Med den här utställningen blickar vi bortom nutida formgivning och ger besökareninformation som är viktig för framtidens skandinaviska design, avslutarOliver Schmidt.

Utställningen är i hall B och kommer att ha visningar varje dag både på svenska och engelska.

Stockholm Furniture & Light Fair äger rum 5-9 februari 2013 på Stockholmsmässan.

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta:
Björn Florman, Materialbiblioteket Stockholmsmässan. Tel: 070 789 44 82, bjorn.florman@stockholmsmassan.se
Ida Mlowe, presskoordinator, Tel 070-789 44 13, ida.mlowe@stockholmsmassan.se

Om Materialbiblioteket:
Sedan starten 2005 har Materialbiblioteket rådgivit ledande designer i frågor som rör materialtrender och materialval ur ett strategiskt perspektiv. Bland kunderna märks Sony Europe, Scania, Sandvik, Ergonomidesign och ENSCI-Les Ateliers. Materialbiblioteket som grundades av Oliver Schmidt och Björn Florman, föreläser också regelbundet på designhögskolor i Sverige och i Europa. Sedan 2012 ägs Materialbiblioteket av Stockholmsmässan.

Om Oversight Trends och Richard Prime:
Mer än tio års erfarenhet som färg- och trendforecaster hos Global Color Research gör Richard Prime till en av Skandinaviens främsta inom sitt område. Rollen som redaktör för Mix Trends och medgrundare av Mix Magazine har lett till skribentuppdrag för bland andra Cool Hunting, Coatings World, Icon och Furniture News. Bland kunderna märks RAL, NCS Colour, Stylus och Benjamin Moore.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.