Hur kan arkitektur bidra till demokrati?

Hur kan arkitektur bidra till demokrati?

På Stockholm Furniture & Light Fair, 6-10 februari, visas utställningen PANORAMA – aiming for democratic architecture. Utställningen belyser hur arkitektur kan bidra till demokrati och vill samtidigt skapasamtal kring frågan.

I Sverige försöker arkitekter och samhällsplanerare arbeta med hur arkitektur kan bidra till demokratipå många olika sätt. Intressanta processer uppstår ur vårt regelverk och det kan leda till en gemensam vision och ett för alla berörda parter lyckat resultat. Det är många parametrar att ta hänsyn till när samhället bygger: barn, miljö, infrastruktur med mera.

-Det finns ett gediget samhällsengagemang i vår yrkesgrupp, säger Julia Hertzman, som tillsammans med Tove Wallsten frånSveriges Arkitekter arbetar med utställningen. Intresset för dialog och samverkan med alla intressenter, inte minst de boende eller eleverna i framtidens skolor, är mycket stort. Det finns ett starkt fokus på helheten.

Med hjälp av arkitekt-konstnär-formgivarkollektivet MYCKET skapar Sveriges Arkitekter en utställningsyta där man genom olika grepp försöker åskådliggöra denna process.

- Vi har funderat på vilka verktyg vi kan använda och kommit fram till att det svenska språket har olika uttryck som kan vara lite tvetydiga; Gräsrotsrörelse; Skogräns; Regelverk; Allemansrätt; Statsapparat, säger Katarina Bonnevier, som tillsammans med Ullis Ohlgren, Mariana Alves Silva och Thérèse Kristiansson driver MYCKET.

Dessa uttryck bildar en röd tråd genom utställningen. Själva montern kommer att erbjuda olika miljöer och panoramor. Det ska vara enkelt att komma in, en välkomnande plats där alla får vara.

Utställningen är ett samarbete mellan Stockholm Furniture & Light Fair, Sveriges arkitekter och MYCKET. I grunden ligger ett uppdrag från Svenska Institutet. Totalt bidrar 34 företag och institutioner till utställningen – allt från mindre arkitektkontor till Stockholms Kulturhus.

- Bland annat möts besökarna av rörlig film som illustrerar olika projekt på temat ”Aiming for democratic architecture” berättar Julia Hertzman. Det kan bli någon form av superhappening. Det övergripande syftet är att nå dem som vill ta en paus, reflektera, samtala och tänka. Vi vill också ge en tankeställare.

I mässans seminareprogram Stockholm Design & Architecture Talks hålls också en paneldiskussion Aiming for democratic architecture med Katarina Bonnevier, arkitekt SAR/MSA, MYCKET; Louise Masreliez, arkitekt SAR/MSA, Marge; Klas Ruin, arkitekt SAR/MSA, Spridd och
Peter Ullstad, arkitekt SAR/MSA, Codesign. 8 februari kl. 13.00 i Victoriahallen.

Stockholm Furniture & Light Fair äger rum 6-10 februari 2018 på Stockholmsmässan.

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.comeller kontakta:

Cecilia Nyberg, projektchef, +46 8 749 43 86, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se

Lotta Signeul, pr-ansvarig, +46 749 43 36, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Stockholm Furniture & Light Fair är världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och belysningsdesign. Här möter inhemska och internationella besökare det mest kompletta utbudet av skandinaviska möbler, kontor, design, textil, belysning och övrig inredning för såväl hem- som offentlig miljö. Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair pågår även Stockholm Design Week. www.stockholmdesignweek.com