Hyllade designduon från finska Ateljé Sotamaa gästar Materialdagen 2014

Hyllade designduon från finska Ateljé Sotamaa gästar Materialdagen 2014

Materialdagen på Stockholmsmässan i Älvsjö den 20 november är en mötesplats för arkitekter, designers och produktutvecklare. I år gästar den internationellt prisade designbyrån Ateljé Sotamaa Materialdagen och under dagen får besökarna möjlighet att lära sig mer om material och ta del av ett spännande seminarieprogram.

Den finska designbyrån Ateljé Sotamaa består av syskonduon Kivi och Tuuli Sotamaa och det är första gången som de gästar Materialdagen.

“We will be presenting our works ranging from art to architecture and design. We will talk about how we do design and how we think about design, as well as our dreams about the future. We dream of merging building design, spatial design, lighting, furniture, media and events into a ´total work of art´, which engages people in new and meaningful ways.”

Citatet sammanfattar Kivi och Tuuli Sotamaas syn på hur de arbetar. De rör sig gränslöst mellan materialslag, gamla och hypermoderna bearbetningsmetoder (avancerad friformsframställning och traditionella metoder för till exempel gjutning), stor arkitektur och formgivning in i minsta beslag och detalj. Uttrycken är ofta organiska med ett holistiskt perspektiv.

Kan hända att det är just mötet mellan det organiska formspråket och det mycket avancerade och kreativa användandet av digitalteknik för design och tillverkning som gör Sotamaas ultramoderna formspråk så spännande. Ateljé Sotamaa arbetar med kunder som Aalto University, Hanasaari Swedish Finnish Cultural Center, The Design Museum Helsinki, The Barbican Center, Marimekko och Stockmann.

De har haft utställningar på Museum of Modern Art MoMA New York, The Venice Architecture Biennale, Chicago Art Institute, Fondazione Nicola Trussardi, Forum Kultur ind Wissenschaft Germany, American Museum of Natural History och många fler.

För mer information besök: Ateljé Sotamaa eller Materialdagen 2014 eller kontakta:

Olivier Smith, Event Manager, tel: 08-749 44 84, Email: Oliver.Schmidt@stockholmsmassan.se

Catarina Oscarsson, pressansvarig, tel: 08-749 43 66, Email: catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se

Om Materialbiblioteket
Materialbiblioteket har sedan starten 2005 gett råd till ledande arkitekter, designer och produktutvecklare i frågor som rör materialtrender och materialval ur ett strategiskt perspektiv. Bland kunderna märks, förutom många av landets främsta arkitektkontor bland andra Sony Europe, Scania, Sandvik, BASF, DuPont, IKEA, NoPicnic, Veryday. Materialbiblioteket föreläser också regelbundet på arkitektur- och designhögskolor i Sverige och i Europa.

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Norden största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.