Pernilla Remröd från Ahrbom och Partner Arkitekter och Sebastian Westin från Westins Fönsterteknik AB tar emot Glaspriset för renoveringen av Kulturhuset i Stockholm. (Foto: Tobias Svensén)

Kulturhusets nya glasfasad och byggskivor av återvunna förpackningar prisades på Nordbygg

Nordbyggs näst sista dag avslutades i sedvanlig ordning med prisutdelning på Nordbygg Talks Scenen. Här belönades vinnarna av Stora Inneklimatpriset, Glaspriset, Glaspärlan, Nya Ögon på byggkeramik och givetvis Nordbyggs egen Guldmedalj för årets mest innovativa produktnyhet som gick till företaget Recoma med byggskivor av återvunna förpackningar.

Först ut att prisas var vinnaren av Stora Inneklimatpriset som i år gick till Eskilstunaföretaget Smartfront för sin metod att uppgradera fasad, ventilation och fönster på befintliga byggnader.

Stockholms stads miljöborgarråd Katarina Luhr (MP) fick äran att dela ut priset till Stefan Forsberg, vd på Smartfront med motiveringen ”metoden har förutsättningar att bidra till effektiv renovering av miljonprogrammets flerbostadshus, med betydande förbättringar av inomhusklimat och energieffektivitet”.

Stora Inneklimatpriset tilldelas ett företag eller organisation inom inneklimat, energi och vvs, som utvecklat en betydelsefull produkt, tjänst eller metodik som ska bidra till bra inomhusklimat och långsiktigt begränsad resursanvändning.

Renoverad glasfasad och minikonsthall

Näst på tur var Glaspriset som i år gick till Kulturhuset i Stockholm som nyligen totalrenoverats. I juryns motivering framgick att ”en oerhört ambitiös och väl genomförd renovering av Kulturhusets ikoniska glasfasad” genomförts där ”Hela den norrvända glasfasaden har ersatts med nya våningshöga isolerglas (U-värde 1,0 W/kvmK) efter ett intensivt samarbete mellan konsulter, beställare, entreprenör och antikvariska myndigheter”.

På plats för att ta emot priset var bland andra Sebastian Westin från Westins Fönsterteknik AB, Pernilla Remröd från Ahrbom och Partner Arkitekter samt Jeanette Karsten på Arkedo AB.

Därefter var det dags för en betydligt mindre byggnad att prisas då Långedrag Modern Art erhöll Glaspärlan 2022 för sin minimala konsthall i form av ett Affetallshus på 25 kvadratmeter. Projektet tilldelas utmärkelsen för sitt poetiska formspråk där takfönstrets vackra utformning och genomtänkta detaljer är avgörande för rumsupplevelsen. Priset togs emot av Jenny Stening, Steg Arkitekter samt Johan Wennroth från Kungens Glasmästeri.

Priserna Glaspriset och Glaspärlan är instiftade av Glasbranschföreningen för att uppmärksamma projekt där användningen av glas tydligt har bidragit till att uppfylla arkitektoniska, funktionella, innovativa och hållbara kvaliteter. Glaspärlan är ett pris som uppmärksammar de mindre glasprojekten och delas ut till det vinnande projektets byggherre, arkitekt och glas- och fasadentreprenör.

”Mjukt” kakel tar hem Nya ögon på byggkeramik

På Stockholmsmässans entrétorg ståtar årets vinnare av Nya ögon på byggkeramik, det slingrande cafét ”Bind ihop bandet” skapad av Fanny Tersmeden, Johannes Henriksson och Oscar Landing vid Arkitekthögskolan på Umeå Universitet. Studenterna har med detta förslag velat binda ihop keramikens hårda karaktär med ett mjukare formspråk som sällan representerats av keramik.

Materialen som står i fokus för tävlingen ”Nya ögon på” skiftar från gång till gång och i år har turen kommit till byggkeramik, det vill säga kakel och klinker. Juryn motiverar valet med att bidraget ”inspirerar från första ögonkastet på ett lekfullt sätt… Caféet är välplanerat och bandet som bygger upp caférummet skapar en sekvens av infobord, bardisk och sittplatser”.

Vinnarna belönas med 25.000 kr och bjuds även in till ett program med studiebesök till Cersaie, världens största byggkeramikmässa i Bologna, Italien i samarbete med Byggkeramikrådet.

Byggskivor av gamla förpackningar

Återbruk och cirkularitet är två av byggsektorns mest heta ämnen just nu och Nordbyggs Guldmedalj för årets mest innovativa produktnyhet väljer att premiera Recoma vars byggskivor av uttjänta förpackningar går helt i linje med denna utveckling.

Genom att använda återvunna förpackningar till byggskivor erhålls mycket låga emissionsvärden av såväl TVOC* som formaldehyd och tillverkningen i Sverige håller transporterna nere. Juryn imponeras av att den innovativa produkten har potential till storskalig produktion med lågt klimatavtryck, vilket bidrar till ett mer hållbart samhällsbygge.

– Det känns oväntat att vinna Nordbyggs Guldmedalj men det är verkligen en bekräftelse på att vi är på rätt spår i branschen. Vi är ganska nya då vi bara hållit på drygt ett år så det har gått i raketfart, säger Max Rosenberg, vd för Recoma och vinnare av Nordbyggs Guldmedalj.

Tillsammans med Max Rosenberg fanns även Martin Ljungberg och Fredrik Rosenberg, båda säljare på Recoma på plats på scenen för att ta emot priset.

Pris för förbättrat inomhusklimat

Under utdelningsceremonin tilldelades också Lars Ekberg, juryordförande för Stora Inneklimatpriset, docent i installationsteknik vid Chalmers och verksam vid CIT Energy Management AB, priset Rheva Professional Award av EMTF (Energi- och Miljötekniska Föreningen) för hans bidrag till att förbättra byggnaders energieffektivitet och inomhusklimat.

* TVOC = Total volatile organic compounds, dvs den totala halten av flyktiga organiska ämnen.