Mindre än en månad kvar till Gastronord

Mindre än en månad kvar till Gastronord

Med mindre än en månad kvar till årets Gastornord släpps ytterligare tunga namn och programpunkter. Som tidigare kommunicerat lyfter Gastronord blicken framåt, både vad gäller årets scenframträdanden, tävlingar och bokningar såväl som i förarbetet och genomförandet av mässan.

Årets stora händelse för HoReCa går av stapeln den 9–11 april på Stockholmsmässan. Gastronord har i år som mål att belysa morgondagen genom förändringar, inspiration och kunskap som börjar här och nu. I årets noggrant utvalda startfält av utställare, scenframträdanden och talare ser vi bland annat Kaj Török, hållbarhetschef på Max Burgers. Vidare diskuteras tävlingsdrömmar för Unga Kockar ledd av stjärnskottet Thilda Mårtensson, tidigare vinnare av Bocuse d'Or Commis Award och Gymnasie-SM, och framtidens produkter i Big Meets stora testkök. Stort fokus kommer även att läggas på debatter och föreläsningar kring kompetensförsörjning och minskat matsvinn.

Nytt för årets mässa är additionen av Sweden Foodtechs stora foodtech-konferens ”Big Meet”. Denna utgörs av fantastiska talare, paneler och nätverkande samt diskussioner om hur nya produkter och tjänster från framtidens kök kommer att klara sig i nästa generations livsmedelssystem.

Dessutom avgörs några av Sveriges viktigaste tävlingar för unga kockar på plats med Restaurangakademiens Årets Unga Kock och Bocuse d’Or Sweden Commis Award Årets Unga Kock samt Årets Unga Sommelier, arrangerad av det gastronomiska sällskapet Chaîne des Rôtisseurs. Tävlingarna i år har ett mycket lovande startfält där konkurrensen kommer att vara stenhård.

Publikfavoriterna och de numera klassiska Gastronord tävlingarna såsom Glass-SM och Vinnordic Wine Challenge väntas också locka en stor publik.

På plats är även Stellagalans årliga Forum och det nyinstiftade priset ”Årets Stellatjärna”, ett genusneutralt pris som belönar jämlikhetsarbete. Här bjuder man in till både jämställdhetsdebatter och mingel.

Årets utställare bokas fortfarande löpande, och i år finns många spännande företag och produkter med i startfältet.

- Vi har jobbat stenhårt med att skapa en helhet och en riktig mening med Gastronord. Vi har utvärderat tidigare år och försökt skapa en helt unik mötesplats för branschen, där vi genom upplevelser, smaker, samtal och debatter tillsammans kan verka mot en mer hållbar, välsmakande och jämlik framtid. I år ska vi visa att vi är på väg att skapa en ny mötesplats för branschen som handlar om framtidens mat och dryck, säger Monika Johannesen Widholm, projektledare Gastronord.

Biljetter till årets mässa sker genom personlig inbjudan eller inköp via www.gastronord.se.

Ackreditering
    Vill du ansöka om ackreditering till Gastronord? Skicka in din ansökan här.

För samtliga pressfrågor rörande Gastronord samt frågor kring Glass-SM och Vinnordic Wine Challenge, kontakta:

Gastro PR, Elina Gregor, presskontakt, press@gastropr.se

eller

Stockholmsmässan, Ronja Nyström, PR- och pressansvarig, Ronja.nystrom@stockholmsmassan.se