Nominerade till Nova – årets nordiska formgivare

Nominerade till Nova – årets nordiska formgivare

Den 13 augusti delas Formex Designpris Nova – årets nordiska formgivare ut för fjärde året i rad. Priset går till en ung formgivare verksam i Norden och pristagaren utses av en expertjury. I år är de nominerade:

Line Depping/Danmark
Line Depping driver sedan 2007 sin egen designstudio i Köpenhamn. Hennes arbeten tar hänsyn till både funktion och användning. Uttrycket är enkelt och betoningen på funktion omfattar även plats för oordning i ordningen, detta för att kunna inrymma de stökiga aspekterna av livet. Formen är naturlig och välproportionerad. Line Depping fokuserar speciellt på material. Hon arbetar huvudsakligen med trä, men för ofta in andra material som en kontrast till träet. http://linedepping.dk/

Motivering: Line Depping nomineras till Nova-priset 2014 för sin självklara och estetiskt säkra design. Hennes formspråk är avskalat och tydligt förankrat i en klassisk, skandinavisk tradition, något som även gäller för många andra samtida, nordiska designer, men som få behärskar lika fullt ut som Line. Vid första anblicken kan hennes objekt tyckas enkla, men ju mer man bekantar sig med dem desto uttrycksfullare och intressantare blir de.  Som modernisten Mies van der Rohe myntade: ”Less is more”.

Iina Vuorivirta/Finland
Iina Vuorivirta är bosatt i Stockholm sedan sex år tillbaka och arbetar för närvarande med sin master på Konstfack. I hennes arbete har processens närvaro alltid den största rollen. Hon tror på den unika estetik och den emotionella laddning som bara den mänskliga handen och hjärnan kan tillföra ett objekt. Hon kombinerar dessa element med renhet och enkelhet för att framhäva de små detaljerna och berättelserna. Inspirationen kommer från naturen - stillheten och renheten hon finner där är något hon vill ha med i sina arbeten. http://www.iinav.com/

Motivering: Iina Vuorivirta nomineras till Nova-priset 2014, för sitt känsliga och genomtänkta formspråk. Hennes design är inte bara vacker, finurliga lösningar och sinnrika element ger föremålen ytterligare dimensioner, utan att det blir det minsta krystat. Konstnärliga objekt genomsyrade av intressanta tankar.

Vera & Kyte/Norge
Vera & Kyte designstudio grundades 2012 i Bergen av Vera K. Kleppe och Åshild Kyte.
De arbetar alltid tillsammans oavsett uppdrag och anser att den positiva kraft som samarbetet genererar är en drivkraft i sig själv. Deras design påverkas starkt av det nordiska landskapet och det skandinaviska designarvet är djupt förankrat i dem. Det ger dem en bas att utgå från, så att de fritt kan utforska och utveckla sin egen stil och tänja på gränserna till vad som anses vara den nordiska designens estetik. http://vera-kyte.com/

Motivering: Vera och Kyte nomineras till Nova-priset 2014 för sin självsäkra och optimistiska formvärld. De behärskar konsten att balansera form, färg och material. Deras färgstarka möbler flirtar med den italienska Memphisgruppen, men till skillnad från den skapar Vera-Kyte inte exklusiva utställningsobjekt utan attraktiva möbler tänkta för nutida hem.

Brynjar Sigurðarson /Island
Brynjar Sigurðarson flyttar i sommar till Berlin där han ska starta en frilansstudio. I sitt arbete försöker han att närma sig allt med ärlighet – oavsett om det är ett material, en erfarenhet eller ett företag. Han tar ofta fram något naturligt och/eller oväntat i vissa material och metoder. För Brynjar Sigurðarson är det viktigt för att hålla ett flöde mellan olika uttryck, förutom formgivning ägnar han sig åt att göra musik, rita, filma och fotografera. http://biano.is/

Motivering: Brynjar Sigurðarson nomineras till Nova-priset 2014 för sin spännande tolkning av isländsk folklore, något som gett honom välförtjänt internationell uppmärksamhet. Hans utforskande av isländskt hantverk och isländsk kultur visar att det finns ett intressant släktskap mellan hantverkstraditioner i olika delar av världen. Hans design är oväntad och fascinerande.

Hanna Dalrot/Sverige
Hanna Dalrot har sin bas i Stockholm och driver sedan fyra år tillbaka företaget Viltra Designstudio. Viltra arbetar med egen produktion av textila produkter och mönster. Kopplingen till naturen löper som en röd tråd genom hennes skapande och formspråk, som kan beskrivas som grafiskt och modernt med hantverksmässiga inslag. Färgpaletten är ofta naturens egen. http://www.hannadalrot.se/

Motivering. Hanna Dalrot nomineras till Nova-priset 2014 för sitt mångsidiga och uttrycksfulla skapande. Vi var många som förälskade oss i hennes examensprojekt från Beckmans, textiltrycket ”Textile Landscape”. Hennes portfolio visar hur hon tar sig an en mängd olika material på ett målmedvetet och talangfullt sätt. En ny formstjärna är på väg att inta den svenska designscenen.

Juryn består av Pascale Cottard-Olsson, producent och gallerist, Lotta Lewenhaupt, journalist och författare, Kerstin Wickman, professor i designhistoria, Louisa Hammarbäck, chefredaktör, Plaza Interiör och Christina Olsson, projektchef Formex. Gästjurymedlem är Petrus Palmér.

Tidigare vinnare av Formex designpris Nova är Hanna Hedman och Simon Klenell, Sverige, år 2011, Mari Isopahkala från Finland år 2012 och i fjol Mattias Stenberg, Sverige.

Designpriset Nova arrangeras i samarbete med inredningstidningen Plaza Interiör och Gallery Pascale. Prisutdelningen sker i samband med Formex designmingel i MOOD Stockholm under onsdagskvällen den 13 augusti.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:
Christina Olsson, +46 8 749 44 28,  christina.olsson@stockholmsmassan.se,
Lotta Signeul, +46 8 749 43 36, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 850 utställare, 24 000 fackbesökare och 950 medierepresentanter.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.