Ökad lönsamhet med bättre kunskap

Ökad lönsamhet med bättre kunskap

Kunskap om dryck kan göra större skillnad för lönsamheten än momssänkningen i restaurangbranschen. Därför utvecklar dryckesmässan Vinordic, 6-9 maj, VinordicSkolan vidare för att kunna ge de verktyg som krävs för ännu bättre lönsamhet på dryckessidan. Mässan pågår samtidigt som matmässan GastroNord och Bocuse d´Or - Kock EM.

– Med VinordicSkolan skapar vi ett konkret mervärde för alla som besöker mässan. Med bättre kunskap kring drycker berikas restaurangen, gästernas upplevelse och i slutändan krogens lönsamhet, säger Daniel Fritzdorf, projektchef för Vinordic och GastroNord.

På VinordicSkolan får besökaren lära sig att sätta dryckesmenyer och drinklistor, att hitta relevanta produkter och att presentera och sälja viner på rätt sätt. I Champagnebaren och Rosébaren erbjuds miniseminarier på cirka 5 – 15 minuter, exempelvis ”Cava - inte längre en champagnekopia”, ”Provningsmetodik” och ”Anpassa dryckeslistan”. Besök www.vinordic.se för samtliga seminarier. VinordicSkolan är ett samarbete med Restaurangakademien, CreaVinum, Vinkällan och Min Vinkällare.

Fler aktiviteter på Vinordic:

Vinnarna av Vinordic Wine Challange 2014
I år tävlar 840 viner inom 12 kategorier och 44 tävlingsklasser. Alla tävlingsbidrag blindprovas och bedöms av en kvalificerad jury. Den 6 maj presenteras vinnarna av tävlingens ordförande, vinskribenten Bengt-Göran Kronstam.

Discovery Room- "silent tasting" för importörer/inköpare
I Discoveryrummet visas viner som inte har någon importör ännu. Besökaren erbjuds möjlighet att i lugn och ro titta, lukta och smaka. Den som är intresserad av något vin kryssar bara i en ruta i faktabladet som ges ut på plats. Därefter tar producenten kontakt med besökaren efter mässan.

Champagnebaren och Rosébaren
Här kan man prova roséviner, champagne och mousserande vin som serveras av kunnig personal från Munskänkarna och lyssna till VinordicSkolans miniföreläsningar.

Mocktailbaren & Cocktailbaren
Dessa barer ligger i gränslandet mellan Vinordic och GastroNord. Den alkoholfria baren, Mocktailbaren, ligger på GastroNordsidan av A-hallen och Cocktailbaren på Vinordicsidan. Besökaren kan här prova nya drinkar, höra om nya trender och titta på tävlingar. Barerna är ett samarbete med Snacksbolaget, Nigab och Svenska Barakademien.

GastroNord och Vinordic är norra Europas största fackmässor för hotell, restaurang, storkök och snabbmat. Mässorna arrangeras vartannat år på Stockholmsmässan.

Mer information på www.gastronord.se, www.gastronomicweek.se www.gastronomisverige.se eller kontakta: Daniel Fritzdorf, projektchef, daniel.fritzdorf@stockholmsmassan.se, + 46 70 789 41 96, Lotta Signeul, pressansvarig, lotta.signeul@stockholmsmassan.se, + 46 70 789 43 36

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.