PRESSINBJUDAN

Tid: Tisdagen den 8 april klockan 09.50
Plats: Bistron, Entrétorget, Kistamässan
Anmälan: Via e-mail till press@stockholmsmassan.se
Ackreditering:  I Servicecenter, Entréhallen, 1 tr.

Välkommen till presskonferens för S.E.E., Scandinavian Electronics Event, 2014!

Pressmötet kommer dels att ge en överblick över de aktiviteter som kommer att pågå under den 8-10 april på Kistamässan, dels presentera exempel på svensk innovationskraft när den är som bäst. Vi bjuder på kaffe och en smörgås.

Pressvisningen av Showcase Sweden, utställningen med exempel på elektronik i framkant, kommer bland annat att innehålla:
- ”Bike around”, motionscykeln som ska hjälpa och motivera demenspatienter
- ”Naiad”, undervattensrobot med uppdrag att säkra havsmiljön för framtida generationer
- Laddning av en Volvo C30 Electric via en portabel laddbox
- Ny energihubb som kombinerar elnätet, batteri och solceller
- En robot som gärna låter sig utmanas i schack…

Pressvisningen avslutas vid stora scenen där Åke Svensson, VD för Teknikföretagen inviger S.E.E. 2014 klockan 11. I direkt anslutning till invigningen leder TV-journalisten Lennart Persson ett rundabordssamtal om hur Sverige ska bli ett industriland i världsklass.

PROGRAM

Presskonferens, Bistron, Entrétorget, Kistamässan:
 - Tema och höjdpunkter under S.E.E. 2014: Lena Norder, VD Branschorganisationen Svensk Elektronik och Magnus Eriksson,  Projektledare för S.E.E., Stockholmsmässan
 - ”Smartare Elektroniksystem för Sverige”, om forsknings- och  innovationsagendan för smarta elektroniksystem: Maria Månsson, Prevas, ordförande Branschorganisationen Svensk Elektronik

- Så ska Sverige bli ett industriland i världsklass, aptitretare inför  rundabordssamtal: Lennart Persson, journalist

Visning av Showcase Sweden, Entrétorget

Invigning av S.E.E. 2014, Åke Svensson, VD Teknikföretagen, Stora scenen

11.15 (Ca)
Rundabordssamtal: Elektronik – en strategisk innovationskraft för Sverige
 - Åke Svensson, Teknikföretagen
 - Tomas Lagerberg, ABB
 - Mikael Joki, Eskilstuna Elektronikpartner AB
 - Jerker Delsing, Luleå Tekniska Universitet
 - Leif Ljungqvist, Acreo, Swedish ICT
 - Maria Månsson, Prevas, samt Branschorganisationen Svensk Elektronik
 Moderator: Lennart Persson, journalist

Ackreditering sker på plats i Servicecenter i Entréhallen, 1 tr. upp (direkt till höger ovanför rulltrappan). Vänligen hämta ut era presskort före presskonferensen.
Anmälan till presskonferensen senast den 7/4 kl 15 till: press@stockholmsmässan.se

För frågor kontakta:
Alexandra Kärnlund, pressansvarig, S.E.E., Stockholmsmässan, telefon: 0709-69 97 67, e-post: alexandra.karnlund@informedia.se
Magnus Eriksson, projektledare S.E.E., Stockholmsmässan, telefon: 08-749 43 30, 070-789 43 30, e-post: magnus.eriksson@stockholmsmassan.se

Om S.E.E.
Scandinavian Electronics Event, S.E.E., är nordens ledande mötesplats för den industriella elektronikbranschen. Evenemanget, som äger rum på Kistamässan den 8-10 april, arrangeras av Stockholmsmässan på uppdrag av Branschorganisationen Svensk Elektronik. Läs mer på

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.