Renovering, VVS och bygg: Kunskapsintensiv vecka på Nordbygg

Renovering, VVS och bygg: Kunskapsintensiv vecka på Nordbygg

Ett av många engagerande teman på Nordbygg 5-8 april på Stockholmsmässan är renoveringar. Flera seminarier rör sig i gränssnittet VVS och bygg, där samordning är en allt viktigare fråga.

På Nordbygg 2016 blir renovering ett angeläget ämne både i seminarier och i många utställares montrar.

– Här kommer jag att kunna maxa min kunskapsinhämtning i ämnet – och dessutom själv möta en bred målgrupp med information om nya tjänsten Renoveringsinfo.se, säger Anna-Klara Aspegren, redaktör på Renoveringsinfo Svensk Byggtjänst.

Renovera energismart
Anna-Klara Aspegren och Renoveringsinfo medverkar i projektet Renovera Energismart som presenteras på Nordbygg.

– I vår häftiga och pedagogiska monter på entrétorget kommer lönsamma renoveringsåtgärder på energiområdet att presenteras genom bland annat kortseminarier. Jag tycker om att Nordbygg kombinerar produkt- och tjänstenyheter i montrarna och seminarieprogram och möten på scenerna. Det ger möjlighet för mig att få en helhetsbild av utvecklingen inom mitt ämne – renovering.

Nya krav
Under Nordbygg 2016 kommer Säker Vatten att lyfta angelägna frågor som rör VVS-installationer i diskbänksskåp och tappvattenschakt. Här är bland andra Byggcheferna en viktig samarbetspart.

Projektet är ett samarbete mellan försäkringsbranschen, kökstillverkare så som Ballingslöv, Kvänum, Vedum, Nobia och IKEA samt ett flertal byggare så som Skanska, NCC, Peab, JM och Myresjöhus.

Bättre samordning
– Nordbygg är ett bra ställe att kommunicera frågor som rör fler delar av branschen. Säker Vatten driver ofta projekt med andra aktörer, till exempel byggföretag, förvaltare, leverantörer och branschorganisationer. Vi gör det för att få till bättre samordning och mer hållbara lösningar, berättar Thomas Helmerson, vd Säker Vatten.

Ökad förståelse
– Säker Vattens seminarium om typlösningar för våtrumsinstallationer ger viktig kunskap för våra medlemmar, säger Lars Bergkvist, vd Byggcheferna.

Han menar att möten som leder till ökad förståelse och högre kunskapsnivå mellan bygg och VVS är av godo.

– ­När vi visar typlösningar på Nordbygg ökar chansen att lösningarna kommer ut om används i produktionen. Byggchefernas medlemmar som projektledare och platschefer är jätteviktiga målgrupper och vi vill gärna träffa dem på Nordbygg, säger Thomas Helmerson, vd Säker Vatten.

För mer information besök www.nordbygg.se eller kontakta:
Peter Söderberg, projektchef, peter.soderberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 93
Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 43 66