SKAPA söker 2024 års bästa uppfinnare och innovatör

SKAPA söker 2024 års bästa uppfinnare och innovatör

Nu söker SKAPA 2024 års bästa uppfinnare och innovatörer. I år kommer SKAPA att dela ut priser och stipendier för över 1.5 miljoner kronor i kategorierna SKAPA-priset, SKAPA-talang för unga innovatörer, SKAPA-accelerationsstipendium till minne av Agne Johansson, SKAPA-accelerationsstipendium för kvinnor till minne av Margareta Andersson, SKAPA-förebild till minne av Leffe Smith och Skapa Kommunikationspris till minne av Harald Romanus.

– Sverige har genom åren hållit sig i framkant när det gäller innovation. Stiftelsen SKAPA vill genom att premiera, lyfta fram och belöna nya uppfinningar och innovationer skapa en bättre värld och samtidigt bidra till att Sverige fortsätter med att ligga i framkant och är ett av de mest innovativa länderna i världen, säger förutvarande landshövding i Västmanlands län Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.

Stiftelsen SKAPA uppmanar idérika människor att tävla om SKAPA-priset. Unga, födda mellan 1994 och 2004, tävlar också om SKAPA-talang för unga innovatörer. Ansökan fylls i direkt på stiftelsens hemsida senast den 31 maj.

Förra årets vinnare av SKAPA-priset Björn Holmström från Västra Götalands län har utvecklat WET NANO – som löser problemet med rent vatten för halvledarindustrin. Motiveringen till priset lyder:

Vatten är bra att använda för rengöring, och då ska vattnet vara renare än det som ska rengöras. Tänk er att man ska rengöra något som är väldigt litet och inte får ha någon smuts på sig alls, inte ens ett dammkorn ner på nanonivå. Då måste vattnet ”rengöras” innan det kan användas för att rengöra med. Detta är fallet när man ska tvätta kiselskivor i halvledarindustrin. Traditionellt används otroligt stora mängder vatten för denna tvättprocess. En halvledarfabrik gör av med miljontals kubikmeter vatten om året.

Unga lovande uppfinnare
Alla födda mellan 1994 och 2004 har också möjlighet att tävla om SKAPA-talang för unga innovatörer.

– Det är viktigt att uppmärksamma unga innovatörer i ett tidigt skedde för att öka deras intresse samt ge dem möjligheter till fortsatt engagemang och fokus kring större innovationsprojekt i framtiden. Vi vill nå unga och särskilt fler kvinnliga innovatörer som vill förverkliga sina idéer, säger förutvarande landshövding Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.

Pristagare på länsnivå
Det första steget i urvalsprocessen sker på länsnivå, där en regional SKAPA-jury bestående av bland andra representanter från länsstyrelser, Science Parks, Almi Företagspartner, lokala uppfinnarföreningar och andra regionala aktörer utser länsvinnare. En länsvinnare för SKAPA-priset och en länsvinnare för SKAPA-talang för unga innovatörer utses. I de större länen, Stockholm, Västra Götaland och Skåne utses två vinnare i respektive kategori. Länsvinnarna går sedan vidare för att delta i tävlingen på den nationella nivån där den nationella juryn utser årets nationella pristagare. Varje län hålls en länsprisutdelning med landshövdingen som prisutdelare.

Vidare fortsätter stiftelsen att även i år dela ut ett nationellt pris, SKAPA-förebild till minne av Leffe Smith, på 100 000 kr till en person som bedöms vara en bra förebild. Nominering/ansökan fylls i på stiftelsens hemsida senast 15 september.

Därutöver tillkommer ytterligare priser:

SKAPA Accelerationsstipendierna
SKAPA Accelerationsstipendier, som introducerades förra året, på 250 000 kronor vardera ger hjälp för att komma vidare. Stipendierna syftar till att stödja innovatörer som har ett projekt (en tjänst eller en produkt) som nyligen kommit ut på marknaden och som behöver stöd för att växla upp sin affär genom utveckling och kommersialisering av projektet. Ansökan fylls i på stiftelsens hemsida senast 31 maj.

SKAPA-accelerationsstipendium till minne av Agne Johansson på 250 000 kr kommer att delas ut till en av dem som tidigare, efter 2017, har vunnit SKAPAs länspris och/eller har vunnit Stockholms stads innovationsstipendium.

SKAPA-accelerationsstipendium för kvinnor till minne av Margareta Andersson på 250 000 kr är ett stipendium som syftar till att stödja kvinnliga innovatörer som har ett projekt (en tjänst eller en produkt) som nyligen kommit ut på marknaden och som behöver stöd för att växla upp sin affär genom utveckling och kommersialisering av projektet.

Båda accelerationsstipendierna har initierats av Agne Johansson Minnesfond i samverkan med Stiftelsen SKAPA.

I år delar Stiftelsen Skapa även ut ett nyinstiftat pris SKAPA-kommunikationspris till minne av Harald Romanus. Priset, som är på 100 000 kronor, riktas mot journalister, författare, forskare och engagerade personer som i media medverkat till att föra fram insiktsfull kunskap om innovationer och uppfinningar på ett framgångsrikt sätt. Syftet med priset är att stimulera samhälle och politik samt att främja åtgärder som stimulerar innovation-och uppfinnarverksamhet som ett led i den teknisk-industriella utvecklingen. Nomineringen stänger 1 augusti.

Priset har initierats av Stiftelsen för främjande av uppfinnarverksamhet, mer känd som Romanusfonden, i samverkan med Stiftelsen SKAPA.

Enkelt att söka
Intresset för SKAPA priserna ökar för varje år och i år hoppas SKAPA på fler tävlande än någonsin. Det är enkelt att delta när allt sker digitalt. Alla ansökningsformulär med mer och detaljerad information om respektive pris finns på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se.

Nationell bedömning och prisutdelning
Stiftelsen SKAPAs styrelse tillika den nationella juryn beslutar efter förslag av en kvalificerad beredningsgrupp om vilka som tilldelas de nationella priserna/stipendierna. Utdelning av de nationella priserna sker i år i Stockholm den 14 november 2024 på kvällen under SKAPA Innovationsmingel 2024.

Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond, VINNOVA och Patent- och registreringsverket.

Mer information finns på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se.

Bo Hallgren, projektledare, 070-665 04 83, projektledare@skapapriset.se