SKAPA-prisets vinnare 2023 med Minoo Akhtarzand, ordförande i Stiftelsen SKAPA, talman Andreas Norlén och Björn Florman Stockholmsmässan

Stiftelsen SKAPA - vinnarna 2023 av Sveriges största uppfinnarpris utsedda

Stiftelsen SKAPA delar ut SKAPA-priset till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet med utmärkelsen är att lyfta fram, uppmärksamma, inspirera och ge stöd åt innovatörer och uppfinnare. Ikväll har prisutdelningen ägt rum i Gyllene salen i Stockholms stadshus.

Årets vinnare av Sveriges största uppfinnarpris, SKAPA-priset på 500 000 kr, är Björn Holmström från Västra Götalands län för WET NANO - rent vatten för halvledarindustrin.

– Att lyfta fram, uppmärksamma, prisa och hedra innovationer och uppfinningar är SKAPAS DNA. Det är med hjälp av smarta svenska innovationer och uppfinningar som vi löser, inte bara svenska samhällsutmaningar, utan även många andra delar av världens utmaningar, säger Minoo Akhtarzand, ordförande i Stiftelsen SKAPA.

Juryn delade även ut hedersomnämnanden till:

- Linnéa Falkinger från Dalarnas län för CashewMeetly, en plantbaserad råvara som ersätter animaliskt kött i olika maträtter.

- Angelica Smedberg från Gävleborgs län för Sisterhood – en app som ger kvinnor en röst i rätten.

Vinnarna av SKAPA-priset har tagits fram bland länsvinnarna som efter en uttagningsprocess i alla län förklarats som länsvinnare. En prisutdelning har skett i varje län. Regionala organisationer som länsstyrelser, Science Parks och Almi Företagspartner har spelat en stor roll i arbetet med att utse länsvinnare.

Stiftelsen SKAPA delar också ut ett innovationspris till personer som är högst 30 år, ”SKAPA-talang för unga innovatörer”.

I år delades första priset på 125 000 kr ut till:

- Wilma Emanuelsson från Västra Götalands län för iTrack Reading - synkroniserat ljud till läsare i realtid.

Andra priset på 75 000 kr delades ut till:

- Filip Peters från Skåne län för Acorai Heart Monitor - ny standard i hjärtsviktsövervakning.

Tredje priset på 50 000 kr delades ut till:

- Zaid Saeed från Västra Götalands län för LINQER - moderkort för kvantdatorer.

Syftet med utmärkelsen ”SKAPA-talang för unga innovatörer” är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer.

Övriga priser som stiftelsen SKAPA delar ut.

SKAPA-förebild till minne av Leffe Smith delades ut för femte gången och vinnaren blev Patrik Holmström från företaget Softube AB, Linköping.

SKAPA-accelerationsstipendium till minne av Agne Johansson 2023 delas ut för första gången i år och vinnare blev Joakim Blomqvist på Insightgap Psychology AB, Umeå.

SKAPA-accelerationsstipendium för kvinnor till minne av Margareta Andersson 2023 delas ut för första gången i år och vinnare blev Nini Antelme på Flocazur AB, Göteborg.

Om Stiftelsen SKAPA
SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond, Patent- och registreringsverket och Stockholms stad. www.stiftelsenskapa.se

För mer information, kontakta:
Bo Hallgren, projektledare för SKAPA, 070-665 04 83, bo.hallgren@telia.com

-------------------------------------------------------

JURYNS MOTIVERINGAR

SKAPA-priset

Årets vinnare av Sveriges största uppfinnarpris, SKAPA-priset är Björn Holmström från Västra Götalands län för WET NANO - rent vatten för halvledarindustrin.

Juryns motivering
Färskvatten är en bristvara på många platser på vår jord. Vatten är livsnödvändigt för allt liv på jorden, men används till så mycket annat än att dricka. Vatten är bra att använda för rengöring, och då ska vattnet vara renare än det som ska rengöras. Tänk er att man ska rengöra något som är väldigt litet och inte får ha någon smuts på sig alls, inte ens ett dammkorn ner på nanonivå. Då måste vattnet ” rengöras” innan det kan användas för att rengöra med. Detta är fallet när man ska tvätta kiselskivor i halvledarindustrin. Traditionellt används otroligt stora mängder vatten för denna tvättprocess. En halvledarfabrik gör av med miljontals kubikmeter vatten om året. Vatten som dessutom förorenas med kemikalier. Med WET NANO har man löst detta på ett mycket effektivare sätt. Genom membrandestillation på industriell nivå kan vattnet renas ner på nanonivå och med minskat kemikaliebehov. Vattenåtgången i processen blir upp till 90% lägre och tvättvattnet görs på plast i halvledarfabriken. Efter rengöringsprocessen renas vattnet från kemikalier och kan åter släppas ut i naturen, helt utan föroreningar. Detta gör att väldigt mycket färskvatten kan användas till andra livsnödvändiga saker, som dricksvatten eller bevattning vid odling. Därför får uppfinningen WET NANO SKAPA-priset 2023.

Hedersomnämnande

Juryns motivering
Tillgången till mat är, idag fortfarande en riktig brist i vissa delar av världen och därmed behovet av att motverka hunger stort. Med produkten CashewMeetly har Linnéa skapat en ny plantbaserad produkt som ökar nyttiggörande av cashewnötodlingen för matändamål i bland annat fattiga länder, samtidigt som den reducerar klimatpåverkan väsentligt, både genom reducering av animaliska produkter och genom cirkulära flöden i affärsmodellen. Detta genom att råvaran utgörs av restflöden från skörd av cashewnötter, som normalt inte tas tillvara utan lämnas att ruttna. Affärsidén bygger även på att enbart samarbeta med odlare i
utvecklingsländer som garanterar goda arbetsvillkor, särskilt för kvinnor. Genom att erbjuda en helt ny, innovativ råvara för vegetarisk matlagning, öppnar produkten CashewMeetly även för kreativitet och nytänkande i matlagningen för såväl professionella som hemmakockar. Allt detta sammantaget har bidragit till att lanseringen av CashewMeetly mottagits väl på marknaden och kontrakt har kunnat tecknas med en av de större svenska livsmedelsaktörerna, Axfood. Därför får CashewMeetly SKAPAs hedersomnämnande 2023

röst i rätten.

Juryns motivering
Angelica Smedbergs molnbaserade App hjälper våldsutsatta kvinnor att på ett säkert sätt lagra
bättre bevis som leder till fler anmälningar, åtal och fällande domar. Med flera vunna entreprenörs- och innovationspriser i ryggen ska Appen lanseras i år. Därför får Appen Sisterhood SKAPAs hedersomnämnande 2023. Wilma Emanuelsson från Västra Götalands län för iTrack Reading - Synkroniserat ljud till läsande i realtid.

Skapa-talang för unga innovatörer 2023

Juryns motivering
Dyslexi, koncentration- och språkinlärningssvårigheter utan stöd från samhället kan skapa en del lidande hos personer som har drabbats av dessa. iTrack Reading som är världens första Eye-to-Spech mjukvara för läsning kan minska svårigheterna och underlätta för dessa personer. Med hjälp av maskininlärning och sensorbaserad teknologi spelas ljud upp synkroniserat med personens ögonrörelse. Eyetracking, som följer var personen tittar i realtid och omvandlar det till talat ljud har tre användningsområden: Dyslexi, personer med koncentrationssvårigheter och vid språkinlärning. Därför får uppfinnaren av iTrack Reading priset SKAPA-talang för unga innovatörer 2023.

Filip Peters från Skåne län för Acorai Heart Monitor – Ny standard i hjärtsviktsövervakning.

Juryns motivering
Allt fler drabbas av hjärtsvikt. Idag drabbas många miljoner människor i världen av hjärtsvikt med hög dödlighet, vilket är en stor utmaning för sjukvården. Acorai Heart Monitor är den nya standarden i hjärtsviktsövervakning. Acorai erbjuder exakt och kostnadseffektiv hjärtsviktsvård med hjälp av patenterad teknologi. Enheten har blivit kliniskt validerad och
står inför lansering. Därför får uppfinnaren av Acorai Heart Monitor priset SKAPA-talang för unga innovatörer 2023
motivering

Zaid Saeed från Västra Götalands län för LINQER - moderkort för kvantdatorer

Juryns motivering
Teknikutvecklingen går rasande fort. I teknikens framkant finns kvantdatorerna. En kvantdator är väldigt komplicerad och kräver en hel del kringutrustning för att allt ska fungera. I takt med att kvantprocessorerna utvecklas ställs hela tiden nya krav på denna kringutrustning. Kompatibiliteten sätts hela tiden på prov och det är inte ovanligt att all kringutrustning måste bytas ut för att passa den modifierade/nya kvantprocessorn. Det blir ineffektivt och utvecklingen tappar fart. Med LINQER överbryggas problemet med inkompatibiliteten genom en flexibel modulär paketlösning för koppling mellan kvantdatorn och kringliggande hårdvara. LINQER är mekaniskt och elektriskt kompatibel med många kryostater och kvantprocessorer, dessutom erbjuds alla nödvändiga magnetiska, elektriska och termiska skydd som behövs. Med denna lösning kan utvecklingen av kvantdatorerna fortsätta utan att tappa tempot.
Därför får uppfinnaren av LINQER priset SKAPA-talang för unga innovatörer 2023.

SKAPA-förebild till minne av Leffe Smith 2023

Patrik Holmström från företaget Softube AB, Linköping

Juryns motivering
Patrik anställdes redan 2014 på Softube och har varit med grundarna att bygga bolaget till vad det är idag. Som ingenjör arbetar han som Plug-in Framework Senior Developer, eller mer kortfattat programmerare. Senior i titeln betyder hos företaget att man förutom att göra saker själv även stöttar och hjälper andra med saker, baserat på sin längre erfarenhet. Man tar helt enkelt ett brett ansvar. Patrik är en person som fångar tomrummen mellan andras ansvarsområden Drivkraften är alltid att hjälpa, både i högt och lågt. Superviktiga frågor eller att hämta ett paket på posten. Släpper aldrig när han vet att något inte är bra. Tar alltid hand om de nya och får dem att känna sig hemma. Han bär Softubes DNA och är Softubes DNA Han personifierar företagets värderingar: han älskar kollektivet och vet när det är bra nog och vill inte driva andra så hårt att de inte mår bra för att inte tala om att han är en klockren Scientific Rock’n’roller! Därför får Patrik Holmström priset ”SKAPA- förebild till minne av Leffe Smith”.

SKAPA-accelerationsstipendium till minne av Agne Johansson 2023

Joakim Blomqvist på Insightgap Psychology AB, Umeå

Juryns motivering
Den psykiska ohälsan är idag ett skenande samhällsproblem. Årets mottagare av SKAPA:s accelerationsstipendium Joakim Blomqvist på Insightgap har tagit sig an problemet genom att tillsammans med experter utveckla en onlinebaserad utbildning som alla kan ta till sig. De arbetar med förebyggande friskvård för psyket. Hela 92 % som har gått kursen upplever att de har fått en större förståelse för hur de fungerar på insidan, 98 % har fått en ökad kunskap om hur olika metoder kan hjälpa dem att stärka sig psykiskt och 75 % har fått en ökad tilltro och motivation till att starta ett positivt förändringsarbete. Därför får Joakim Blomqvist på Insightgap Psychology priset ”SKAPA-accelerationsstipendium till minne av Agne Johansson”.

SKAPA-accelerationsstipendium till kvinnor till minne av Margareta Andersson 2023

Ninni Antelme på Flocazur AB, Göteborg

Juryns motivering
Flocazur representerar inte bara framkantens teknologi utan en livsnödvändig lösning för vår planets framtid. Med en innovativ och effektiv enstegsreaktor som kombinerar fem olika reaktioner, tar Flocazur itu med en av de mest akuta globala utmaningarna - vattenbristen. Flocazur-tekniken binder partiklar genom naturliga fysiska och kemiska krafter och optimerar processen för att minimera eller helt eliminera användningen av kemiska polymerer. I en tid då världens befolkning och vattenförbrukning ökar oproportionerligt och vattenbrist hotar miljarder, erbjuder Flocazur en snabb, kostnadseffektiv och hållbar lösning. Deras engagemang och partnerskap med företag, universitet, kommuner m.m. gör de till mer än bara en teknologileverantör. De helt enkelt bygger allianser i kampen för en renare och mer hållbar framtid. Ninni Antelme är utbildad marinbiolog med stor kompetens och stort engagemang för miljöfrågor med fokus på världens behov av rent vatten. Detta gör Ninni Antelme på Flocazur till en värdig vinnare av stipendiet ”SKAPA-accelerationsstipendium för kvinnor till minne av Margareta Andersson”.