Tradition möter innovation och hav möter land – årets båtlivstrender är verkligen gränsöverskridande

Medvind för begagnade segelbåtar, nya sätt att ta sig fram på sjön – som även passar på camping – och ny, digital teknik är ledorden när båtmässan Allt för sjöns projektledare Hanse Thorslund delar med sig av de starkaste trenderna inom båtlivet 2024. Och så bjuder han på en OS-aktuell surfteknik som spås bli sommarens stora snackis.

Eldrift och hybridteknik minskar båtlivets fossilberoende

Elektrifieringen inom båtlivet går sakta, men framåt. EU har finansierat en satsning på 400 nya laddstolpar längs västkusten upp till norska Kristiansand, vilket banar väg för att det svenska elbåtsbeståndet ska växa. Och i takt med att fler äldre utombordsmotorer behöver bytas ut ökar intresset för elmotorer.

– Vi ser nya aktörer på marknaden som bidrar till nya innovationer för elmotorer, och även större producenter som Yamaha och Mercury har börjat att lansera elmotorer i mellanstora format, säger Hanse Thorslund, projektledare för Allt för sjön.

Utvecklingen av hybridtekniken bidrar också till att komma framåt i elektrifieringen och möjliggör att man vid låg fart, exempelvis i hamnar, kan glida runt på ren eldrift, medan förbränningsmotorn används på öppet vatten.

– För yrkesbåtar är drivmedel även en upphandlingsfråga, där kravställaren idag efterfrågar en hållbarhetsstrategi. Om man inte vågar förlita sig på att ett batteri räcker till för längre färder är hybridbåten ett bra alternativ för att ändå minska sina utsläpp, säger Hanse Thorslund.

Hållbarhetstrend ger medvind för segelbåtar

Hållbarhet och båtlivets klimat- och miljöomställning är ingen ny trend, men den är ständigt lika aktuell. Utöver omställningar i fråga om vilka bottenfärger och bränslen som används kommer också nya sätt att ha båt, som båtpooler, på bredare front för varje år. De senaste åren har också inneburit ett uppsving för seglingen, drivet av att kunna ta sig runt i skärgården nästan helt utan avtryck på miljön.

– Många unga väljer segelbåt och idag ser vi ökad försäljning av begagnade segelbåtar. Många av nyinköpen görs av folk som tidigare haft motorbåt, men som vill att båten ska gå i linje med deras hållbara livsstil, säger Hanse Thorslund.

SUPar och bärplansbrädor för samman båtliv och husvagnsliv

En annan trend är intresset för att ta sig runt på vattnet med hjälp av mindre och mer bärbara farkoster och flytetyg. Att paddla runt i en kajak eller på en surfbräda möjliggör att komma ännu närmre naturen och utforska vattnet och öar runtomkring natthamnen, och gör att man kanske väljer att stanna längre på samma ställe, vilket också sparar bränsle.

SUPar och foilingbrädor har också blivit en allt vanligare syn på campingplatser runtom i landet. På det sättet flyter båtlivet och campinglivet mer och mer ihop, och vatten och skärgård öppnas upp för fler än bara båtägare.

– Campingfolk och båtfolk är rätt likasinnade. De är nyfikna, och de är mobila i sitt fritidsutövande, så det är kul att se nya vattenaktiviteter som funkar lika bra för båda, säger Hanse Thorslund.

Just foilingbrädorna har seglat in som en av de mest uppmärksammade trenderna på sjön de senaste åren. I sommar kommer den första elektriska passagerarfärjan med bärplan att köras inom Stockholms kollektivtrafik, men det största genomslaget för bärplanstekniken hittar vi inom vattensporten. I sommarens OS i Paris finns foiling med i två grenar: foiling kite och windfoil.

– OS drar i utvecklingen och framtagning av nya produkter. Foiling är ett segment som kommer att fortsätta växa, och räkna med att det blir en extra stor snackis i sommar i samband med OS, säger Hanse Thorslund.

VR och digital teknik underlättar båtlivet och öppnar upp det för fler

Enligt Transportstyrelsens Båtlivsundersökning (2020) är det frihetsupplevelsen och naturupplevelsen som svenskar värderar allra högst i sitt båtliv: Hela 90 procent anser att naturupplevelsen är ganska eller mycket viktig för dem. Enligt en rapport som analysföretaget Kairos Future tagit fram kommer den minskade tillgången till natur och friluftsliv, som följer av urbanisering och stadsförtätning, göra att digital virtuell verklighet, VR, kan fylla en roll inom friluftslivet. VR kommer inte bara att göra naturen tillgänglig för fler, men även hjälpa till i båtlivet med exempelvis interaktiva kartor och digitala hjälpmedel.

Ett annat exempel på VR:s framfart inom båtlivet är företaget Trim On som till exempel för KSSS:s räkning erbjuder virtuella seglingsutbildningar, för att lära unga personer grunderna i segling och hur man manövrerar båten i olika väderförhållanden.

Allt för sjön går av stapeln under två långhelger, 7–10 mars samt 14–17 mars, på Stockholmsmässan i Älvsjö. Den första långhelgen går parallellt med Antikmässan och den andra långhelgen går parallellt med Stockholm Husvagn Husbil. För mer information om Allt för Sjön, vänligen besök www.alltforsjon.se.

Ackreditering

Vill du ansöka om ackreditering till Allt för Sjön? Skicka in din ansökan här.

Presskontakt

Ronja Nyström, PR- och pressansvarig, 076-774 21 41, ronja.nystrom@stockholmsmassan.se.