Young Designers visar framtiden på Formex

Young Designers visar framtiden på Formex

Varje säsong får Formex en mängd spännande ansökningar till Young Designers – Formex plattform för unga, oetablerade formgivare. Till höstens mässa, 19-22 augusti, presenteras 23 utvalda designer inom olika kategorier, bland andra deltar SAGA MELINA och Nina Johanna Christensen för första gången.

SAGA MELINA grundades av Saga Gevargez år 2014. Efter en trafikolycka 2011 fick Saga skador som förändrade hennes liv. Hon kunde inte längre fortsätta sitt arbete för FN. Skadorna på hjärnan tog hennes minne, men i stället fick hon en flödande kreativitet. Hon utbildade sig inom silversmide och stenfattning. Idag designar hon smycken varav de flesta har anknytning till byggnader runt om i världen. Saga experimenterar med olika material för att föra över de detaljer från arkitektur som berör henne till smycken.

– Jag använder mina olika sinnen i processen för att se och känna hur de bäst passar på kroppen. Hållbarhet och funktion är lika viktigt som vacker design. Smyckena tillverkas i Örebro i silver, koppar, mässing, trä och läder, säger Saga Gevargez.

Nina Johanna Christensen är glasblåsare, konstnär och formgivare som arbetar med både unika verk och mindre serier. Hon är också frontande sångerska och låtskrivare i Malmöbandet Skilla. På höstens Formex presenterar hon bruksglasserien A Material in Motion.

– I mitt arbete med serien A Material in Motion vill jag visa min fascination för det organiska och levande i den varma flytande glasmassan. Det var det som fick mig att börja arbeta med glas. Mitt fokus ligger på att just försöka behålla en känsla av rörelse i glasen, lite som att de fortfarande är i rörelse och omformas när du håller i det, ser det, använder det, berättar Nina Johanna Christensen.

Young Designers hösten 2015:

Aderelleswww.aderelles.com
SAGA MELINAwww.sagamelina.se
Susanne Andersson - susanneformwww.susanneform.com
VK Designwww.vkdesign.se

Ansökan till Young Designers sker med produkter som ännu inte är producerade av ett etablerat företag. I området kan samma formgivare ställa ut tre gånger, men måste ha nya produkter att visa. Intill Young Designers finns Next Step, som är till för de utställare som kommit lite längre i sin etableringsfas. Young Designers anordnas för 15:e gången och Next Step för elfte gången.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:

Christina Olsson, projektchef, christina.olsson@stockholmsmassan.se, 08-749 44 28

Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 43 66

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 850 utställare, 23 000 fackbesökare och över 850 medierepresentanter.