​11 % av stockholmarna tvättar bilen på gatan trots att det är farligt för miljön

Tvätta alltid bilen i en biltvätt eller tvätthall, helst en miljömärkt. Där renas vattnet innan det släpps vidare. Vid biltvätt på gatan rinner tungmetaller, oljerester och andra giftiga kemikalier ut i naturen och förorenar våra sjöar och hav. Ändå tvättar 11 procent av stockholmarna bilen hemma. Stockholm Vatten menar att den siffran bör vara noll.

I Stockholms län rullar drygt 887 000 fordon, av dessa är 340 000 registrerade i Stockholms stad. De behöver alla en tvätt då och då. En ny undersökning visar att 83 procent av stockholmarna tvättar bilen i biltvätt eller tvätthall, medan 11 procent tvättar den på gatan eller garageuppfarten. Övriga tvättar på annan plats.

- Det spelar stor roll för miljön hur man tvättar sin bil. Det ska göras i en modern biltvätt eller tvätthall, där vattnet renas från tungmetaller, oljerester och andra giftiga kemikalier, berättar Ragnar Lagerkvist, miljöingenjör på Stockholm Vatten.

När vi tvättar bilen på gatan eller garageuppfarten rinner det förorenade vattnet ner i våra dagvattenbrunnar och hamnar orenat i naturen eller riskerar att störa reningen i avloppsreningsverken. Vattnet innehåller tungmetaller, olja, asfaltrester och andra giftiga kemikalier som är farliga för djur, växter, dricksvattnet eller vid bad i sjöar och hav.

Hela 67 procent av stockholmarna anser själva att de blivit mer miljömedvetna de senaste två åren enligt undersökningen. Och medvetenheten att biltvättar inte ska göras på gatan är stor, endast två procent tror att det är det mest miljövänliga alternativet. Anledningen att biltvätten görs hemma är att det går snabbare eller är billigare.

- Genom att sprida kunskap om att varje biltvätt faktiskt för skillnad för vattenkvaliteten i våra sjöar och hav, är förhoppningen att få ner biltvättandet på gatan till noll, säger Ragnar Lagerkvist.

Det är lätt att göra rätt vid biltvätt

Tvätta i en biltvätt, helst en miljömärkt. Det går lika bra med en automatisk biltvätt som en gör-det-självhall. Där renas vattnet innan det släpps vidare.

Om du absolut inte har tillgång till en tvätthall, ställ bilen på gräs eller grus och använd miljömärkta tvättprodukter. Då filtreras vattnet genom marken innan det når grundvattnet.

Tvätta aldrig bilen på den asfalterade gatan eller garageuppfarten så att vattnet med alla föroreningar rinner ner i en dagvattenbrunn och sedan rakt ut i närmsta vattendrag.

Kontakt och information

Undersökingen är framtagen av branschorganisationen Svenskt Vatten inför Stora Biltvättarhelgen den 23-24 april. Läs mer på http://www.biltvattarhelgen.se/

Ragnar Lagerkvist, miljöingenjör på Stockholm Vatten: 08-522 124 33 eller ragnar.lagerkvist@stockholmvatten.se

Eleonor Björkman, pressansvarig på Stockholm Vatten: 073-914 20 12 eller eleonor.bjorkman@stockholmvatten.se

Stockholm Vatten är Sveriges största vatten- och avfallsbolag. Verksamheten berör varje dag 1,3 miljoner invånare och företag i Stockholmsområdet. Vi levererar dricksvatten och renar avloppsvatten i Stockholms stad och Huddinge kommun, samt ansvarar för avfallshanteringen i Stockholms stad. Vårt ansvar är att tillgodose både nuvarande och framtida invånares behov. Detta gör vi genom långsiktiga beslut som lever upp till miljökrav och ett hållbart kretslopp.