Stockholm Vatten avser att fördubbla mängden biogas till 2018

I ett inslag i P4 Radio Stockholm idag, 5 mars, ges den missvisande informationen att möjligheten till att producera biogas i Stockholm riskerar att försämras då reningsverket i Bromma läggs ned och flyttas till Henriksdals reningsverk.

Flytten av Bromma reningsverk till Henriksdals reningsverk kommer inte innebära en minskad biogasproduktion. Nedläggningen försämrar inte heller Stockholm Vattens möjligheter att öka produktionen.

Den rötkammarkapacitet som idag finns på Bromma reningsverk behöver inte ersättas för biogasproduktion förrän efter 2020. Fram tills dess räcker Henriksdals rötkammarkapacitet för det organiska material som finns tillgängligt.

För mer information kontakta:
Agneta Jönsson, kommunikationsansvarig, 08-522 120 13
Gösta Lindh, VD, Stockholm Vatten 08-522 120 10

Följ oss på Facebook - och bli en vattenvän!