Foto: Paco Villalta

Manlig kärlek utan feminina attribut

Sex, kärlek, vänskap och destruktiva förhållanden. Hur skildras relationer mellan män på dansscenen? I flamencoartisten Marco Flores Sverigeaktuella föreställning Laberíntica ställs mansrollen på sin spets. Den 19 april dansar han på Stora Teaterns scen tillsammans med några av Spaniens främsta manliga dansare.

Texten bygger på en intervju med Marco Flores, gjord av Ann-Christine Nordin för Danstidningen.

– Flamencon upprepar att mannen ska vara maskulin och kvinnan feminin, men det har ingenting med konsten i sig att göra, säger Marco Flores. Han är en av vår tids stora flamencokonstnärer med hela världens som arbetsfält. Vi möts tidig vår i samband med den stora flamencofestivalen i Jerez de la Frontera. Här presenterar Spaniens främsta artister sina föreställningar för en stor internationell publik.

Under intervjun kommer han snabbt in på manlighet och homosexualitet. När rollerna är fastlåsta, som de kan vara inom flamencon, står de i vägen för själva uttrycket och det man vill berätta.

– Men, poängterar han, homosexualitet är inte det som får mitt arbete att avancera. Den är en del av mitt liv. Men visst, det är temat i Laberíntica. Relationer mellan män.

Laberíntica är ett totalkonstverk när det gäller kostym, ljus och musik. Här möter flamencon den moderna dansen. Marco Flores ser på föreställningen som en film om män som gått vilse i ett krig, i ett ingenmansland. De behöver inte ens vara homosexuella. Men i situationen uppstår relationer som makt, intimitet, sexualitet och kärlek.

Marco Flores skalar ofta ner sina föreställningar till själva kärnan. Det konstnärliga uttrycket. Det är lätt att tro att det inte blir lika färgstarkt som med flamencons alla attribut. Men det blir mer, och kräver mer av dansarna. Den som ser Marco Flores dansa slås av hans breda register, av leken, musikaliteten, allvaret, hans starka uttryck och elegans.

Under Francoregimen, fram till 1975, var homosexualitet förbjuden i Spanien och straffades hårt. De homosexuella sågs som en social fara. Men på scenen kunde manliga flamencodansare visa upp en tvetydig karaktär, som kittlade både kvinnor och män. Nu är Spanien ett av Europas liberalaste länder. Som det fjärde landet i världen tilläts år 2005 samkönade äktenskap. Men det finns fortfarande ett motstånd. En paradox.

– Homosexualitet har alltid funnits i flamencon men mer i det estetiska, som stereotyper klädda i feminina kostymer och i artistens makeup. Det tvetydiga var tillåtet. I Laberíntica upphäver vi det och berör homosexualiteten som något naturligt. Här handlar det istället om relationer mellan män som inte spelar på ett kvinnligt register, säger han.

Marco Flores konstaterar att det stör. Det har alltid funnits en acceptans att utge sig för att vara kvinnlig som man. Men så fort en dansare är manlig och manlig i sina relationer kommer reaktionerna.

Två år före Laberíntica fick Marco Flores sitt internationella genombrott med föreställningen De Flamencas. Här står han på scen tillsammans med åtta artister, samtliga kvinnor.

– Med De Flamencas ville jag bryta den kvinnliga traditionella rollen. Här finns inga solfjädrar eller den traditionella bata de cola, klänningen med volangsläp.

Vid premiären 2012, höjdes De Flamencas till skyarna och utnämndes till årets bästa föreställning av Spaniens kritikerkår. Det öppnade dörrarna till världens stora scener. Men det är Laberíntica Marco Flores är mest stolt över i sin karriär. Föreställningen har utvecklat honom som koreograf och han har funnit ytterligare en dimension, ett större djup i dansen.

– Det är en mörk och tät men samtidigt en väldigt poetisk föreställning. Här ser jag likheter med konstnären Goyas målningar, säger Marco Flores.

Han poängterar att verket inte är självbiografiskt. Men omständigheter i livet innan han fyllde 30 inspirerade honom att göra Laberíntica.

– Är det någon gång en människa kan gå vilse så är det då.

Den 17 maj, en månad efter föreställningen i Göteborg, öppnar Marco Flores och Laberíntica flamencofestivalen i Madrid.

Den 18 april ger Marco Flores en masterklass med titeln "En fysisk introduktion till Laberíntica" för yrkesdansare i Göteborg.

En längre version av intervjun finns att läsa i nya numret av Danstidningen (http://www.danstidningen.se/).

SE LABERÍNTICA PÅ STORA TEATERN, ONSDAG 19 APRIL KL 19

Info & biljetter: http://storateatern.se/sv/program/flores/

Linnéa Fredriksson

Presskontakt Kommunikation- och pressansvarig Kommunikation, press och marknadsföring 031 - 368 32 94

Stora Teatern är Göteborgs stora scen för svenska och internationella gästspel.

Här upplever du ett unikt program fullt av teater, musik, dans och nycirkus, varvat med intressanta och fördjupande samtal.

Stora Teatern
Kungsparken 1